Mercadona, un model a seguir?

0

Mercadona, un model a seguir?

Proveïdors i treballadors darrere de l’èxit de la cadena

Una de les empreses espanyoles que millor ha resistit a la crisi ha estat Mercadona, la pregunta que es fa tothom és: a què és degut aquest èxit?. Des de Diari Català intentarem esbrinar els principals motius pels quals l’empresa comandada per Juan Roig s’ha convertit en un referent a nivell nacional, i mostrar els matisos econòmics i socials que comporta la seva estratègia de negoci.

Gran part dels experts indiquen que una part important del seu èxit radica en oferir preus baixos constants, sense dur a terme cap promoció puntual, i en el gran prestigi que s’han guanyat merescudament les seves marques pròpies (Hacendado per alimentació, Deliplus per a cosmètics, Bosque Verde par a neteja i Compy per a mascotes).

“Mercadona s’ha convertit en una marca en sí mateixa. Reflecteix un posicionament que fa que el client que compra els seus productes estigui convençut que adquireix qualitat a un preu molt competitiu”, indica Alfredo Fraile d’Interbrand.

“I no només realitza còpies dels productes dels fabricants, sinó que aposta per una innovació constant”, assenyala Josep Francesc Valls d’ESADE. Dins dels seus establiments es poden trobar articles que no esperes que estiguin, per exemple la seva marca de cosmètica, el que ha provocat que nous clients s’hagin sentit atrets per Mercadona.

Mercadona s’ha guanyat l’etiqueta de supermercat més barat d’Espanya, encara que no sigui del tot cert, sense necessitat de tocar la qualitat dels productes. Concretament, la cadena s’enorgulleix de què amb la seva estratègia estalvia 500 milions d’euros anualment.

La clau és connectar amb les demandes dels clients tot adaptant les possibilitats d’oferta dels fabricants en temes de qualitat i preu, representa que l’empresa ha de ser una veritable màquina de precisió on totes les peces funcionen a la perfecció, l’única forma d’aconseguir això és tenir un alineament, diverses veus utilitzen el mot control, amb els proveïdors.

La filosofia del just in time i del treball conjunt és possible gràcies a un control absolut, gairebé tirànic, sobre les empreses que fabriquen els productes. És a dir, Mercadona necessita que les empreses que elaboren la seva marca blanca (la qual suposa més del 50% de les vendes), tinguin la capacitat d’estrènye’s el cinturó quan faci falta i seguir una exigent política de reducció de marges amb l’objectiu de reduir constantment el preu del producte.

La relació amb els seus proveïdors, la figura de l’interproveïdor

Per aquest motiu, Juan Roig va crear a la dècada dels 90 la figura de l’interproveïdor: gairebé un centenar de fabricants amb els quals va arribar a un acord de per vida com a subministradors de les seves marques pròpies i que són qui s’han d’estrènyer el cinturó més. Mercadona assegura una gran quantitat de vendes a canvi d’acceptar una sèrie de normes (estàndards de qualitat i costos, inversions obligatòries…).

Tot i que es pot dubtar o fins i tot criticar aquesta política, Mercadona no enganya a ningú. Les regles estan clares i tots els col·laboradors les coneixen, des dels 105 socis actuals no hi ha cap mena de queixa.

“Això passa perquè tots estaven pitjor abans de conèixer a Roig. Existeixen dos tipus d’interproveïdors, al qui Mercadona va ajudar a muntar les instal·lacions productives, i aquell que, tenint una marca reconeguda, estava lluny de la quota de mercat dels líders i va decidir convertir-se en fabricant de marca de distribuïdor”, explica un rival sectorial.

Empleats sota control excessiu?

Als seus 70.000 treballadors els sedueix mitjançant contractes indefinits, un salari notablement més alt que el de la resta del sector (un 15% més), una abundant prima per beneficis, possibilitats de fer carrera dins l’empresa i uns horaris estables que busquen la conciliació entre vida laboral i familiar. A canvi exigeix entrega total i absoluta, fet més proper a la cultura empresarial japonesa que a l’espanyola.

A Mercadona es vigila tot. Sempre hi ha algú que et cronometra el que tardes a reposar els productes al lineal. No pots estar ni un moment tranquil, ja que tots els errors te’ls apunten i els tenen en compte a l’hora de donar-te la prima per beneficis”, indica una treballadora.

“A l’empresa creiem que actualment l’única forma de sortir d’aquesta situació de crisi i retornar al camí del creixement és recuperar la cultura de l’esforç i del treball”, argumenta José Antonio Jiménez, director de Relacions Institucionals de Mercadona.

Lluny de preocupar-se per les nombroses queixes, la cadena treu pit del seu reduït absentisme laboral, d’invertir 450 euros en formació per cada treballador i, sobretot, de repartir suculentes primes als seus empleats.

L’únic dubte que ens queda sobre l’empresa de Juan Roig és si serà capaç d’expandir-se fora d’Espanya mitjançant aquest model fonamentat en la col·laboració amb els seus interproveïdors i el control dels seus empleats.