El Mini Clubman 2015 es renova amb un preu de partida de 23.800 euros

Moltes vegades ens preguntem com hi ha una tercera generació d’alguns models, és el cas del Mini Clubman 2015. Aquesta novetat arriba per substituir el Clubman de 2011 que no ha estat un súper èxit de vendes però encara s’ha vist bastant. ¿L’objectiu? Ser el màxim exponent dels compactes premium. El cas és que la versió més econòmica d’aquest turisme familiar de cinc places està a la venda per 23.800 euros, un preu que s’allunya bastant de cotxes similars com el Skoda Fabia Combi i que no juga amb l’avantatge emocional dels models mítics de la firma. Però Mini té clares les seves possibilitats i aprofita un any clau per llançar aquesta nova generació: durant el 2015 la seva posició al mercat ha estat més continuada i les matriculacions han augmentat un 20% respecte a 2014.

Més gran, més pràctic

Les seves mesures, 4,25 metres de longitud, 1,80 d’amplada i 1,44 d’alt el fan, sobretot, més llarg que el model Mini 5 portes (3,98 metres, 1,73 i 1,43 respectivament), un detall que es veu a simple vista i que es nota a la butxaca, aquest canvi suposa 4.450 euros més. El maleter augmenta dels 278 litres del cinc portes als 360 del Clubman. Una capacitat que creix fins als 1.250 en cas d’abatre els seients posteriors. Un altre punt a favor. El detall del portó de dues fulles o split doors que s’obre una cap a cada cantó té la seva gràcia i practicitat. Es pot accionar elèctricament o passant el peu per sota (opcional). La distància entre eixos de 2,67 metres també és més gran que la del seu germà (10,3 centímetres). Un detall que es nota al seu habitacle, més espaiós tant a l’espai davanter com pels seients posteriors.

Mini Clubman 2015, obrint les portes de l'espai
Portes del Mini Clubman

Com ja hem comentat, aquest model no dista massa dels altres Mini però sí es nota una carrosseria més allargada i curiositats que el fan molt especial. La graella hexagonal, els grups òptics arrodonits, l’abombament del capó i els laterals i la seva capacitat de personalització són detalls que no arrisquen (es troben a altres models de la firma) però també trobem elements únics pel Clubman com poden ser les entrades d’aire laterals o el portó posterior. Els grups òptics posteriors, amb les formes geomètriques del seu interior, juguen amb la sensació d’amplada del cotxe i és un recurs que trobem en altres elements com el tirador del portó posterior (horitzontal). Per aquesta versió, Mini ha volgut llençar dos nous colors exteriors; el Melting Silver i el Pure Burgundy, a més del color negre, plata o blanc pels retrovisors i sostre. Si t’agrada l’exclusivitat, Mini ofereix paquets estètics com el John Cooper Works i els nivells d’acabat (Chili i Pepper), que aporten un seguir d’elements ‘extra’ tant exteriors com interiors des de 700 a 3.000 euros.

Un interior singular

El canvi el notes una vegada estàs dins el nou Mini Clubman 2015. La marca diu que aquest model vesteix un nou concepte d’interior amb un quadre de comandaments més gran que es troba a la zona d’instrumentalització. Anteriorment pujava des de la consola, on ara trobes el sistema de infoentreteniment. L’estètica és un punt fort d’aquest model britànic i detalls com els botons (tenen forma allargada i sortida com si es tractés d’un avió), la qualitat dels seus acabats i el disseny refinat i minimalista també utilitza les línies horitzontals i les formes el·líptiques per donar sensació d’amplada. El toc premium el donen els elements cromats, la riquesa dels seus teixits i fins i tot els panells lluminosos que s’amaga rere les portes per donar una ambientació única al seu interior.

Mini Clubman 2015, obrint les portes de l'espai
Mini Clubman Interior

Quatre motors disponibles

Pel que fa als motors, el Mini Clubman 2015 arribarà al mercat amb tres opcions de benzina, el Mini One Clubman de 102 CV, el Cooper de 136 cavalls que arriba als 205 km/h i consumeix 5,2 litres als cent quilòmetres i el Cooper S de 192 cavalls, que ofereix una velocitat màxima de 228 km/h amb una acceleració zero a cent en 7,2 segons i un consum de 6,3 l/100 km. La versió dièsel anomenada Mini Cooper D Clubman de 150 CV té el seu punt fort en el consum de 4,4 l/100 km. A les versions One i Cooper el motor és de tres cilindres i va associat a un canvi manual de sis velocitats o (opcionalment) un automàtic steptronic també de sis marxes. En el cas del Cooper S i Cooper D, que són de quatre cilindres, la transmissió automàtica porta vuit velocitats. El sistema de tracció seguirà com sempre, davantera, i totes les versions de la gamma Clubman compten amb el sistema Start&Stop. En l’àmbit de suspensions va com la resta de la firma, un tipus independent a tots dos eixos però el davanter amb McPherson i paral·lelogram deformable al posterior. Tots incorporen de sèrie els controls electrònics de tracció (DTC) i estabilitat (DSC) a més del bloqueig electrònic del diferencial (EDLC) i l’opció de demanar la suspensió adaptativa (DDC) i un xassís més esportiu.

Aquí arriba el plat fort d’aquest Clubman i és l’equipament de sèrie. Climatitzador bizona automàtic, grups òptics LED (diürna i antiboira), sensors de llum i pluja, volant esportiu de tres braços, llantes de 16 polzades (17 en el cas del Cooper S), sistema de ràdio amb pantalla de 6,5 polzades (Bluetooth, USB), el sistema Mini Connecter, fre d’estacionament elèctric i ordinador a bord. Si el que busques és la polivalència també tenen com complir amb les expectatives. Amb el MINI Driving Modes pots modificar la resposta de l’accelerador, el climatitzador i la direcció. Detalls que ja es poden provar als altres models Mini. Com totes les marques, deixen el millor per l’equipament opcional. Normal. Doncs, per escollir, queden elements com el Head UP Display, la càmera posterior, els sensors d’aparcament o control creuer actiu i tots els sistemes de seguretat; detecció de senyals de tràfic, avís de col·lisió i d’altres ajudes a la conducció. ¿Com donar un plus a la imatge del Clubman? Amb solucions com els seients calefactables, el sostre panoràmic, navegador d’última generació, sistema d’audio Harman Kardon i un bon sistema d’infoentretenimen: el Mini Wired, amb una pantalla de 8,8 polzades, disc dur, control tàctic, navegador inclòs, etc. Un plus ben pagat.

Mini Clubman 2015, obrint les portes de l'espai
Vista posterior

Sensacions al volant

Durant la presentació oficial a Estocolm (Suècia) DIARI CATALÀ va poder provar el model Mini Clubman Cooper S, amb canvi automàtic i manual. És un cotxe que va a la perfecció i no es pot dir res negatiu sobre les sensacions al volant. Ferm però estable i confortable aquest model converteix la conducció en un plaer a l’alçada de pocs. El seu canvi automàtic va tan suau que ni tan sols notes una petita estrebada en pujar de marxa, només quan demanes molt de cop pots arribar a sentir com es revoluciona. L’oïda és un dels elements més cuidats i refinats d’aquest model. El motor fa el soroll necessari per emocionar-te sense arribar a molestar i té el caràcter esportiu que el fa molt divertit. ¿Un plus? El canvi a mode Sport. La reacció del cotxe canvia totalment i la seva resposta és automàtica. La fermesa de la direcció també varia i el fa més ‘racing’, igual que el so del motor. La seva suspensió es torna més dura, un detall que es nota, i molt. En definitiva, amb aquest model t’ho pots passar molt bé sense perdre la comoditat de les cinc places familiars ni la ‘finura’ del seu disseny. La seva fisonomia comporta alguns problemes per a la visió però tot és acostumar-se. En tenir el portó aquesta forma tan peculiar al mirar enrere trobes un pilar just al mig del camp de visió. El mateix passa amb el pilar A, que és una mica ample i treu espai en zones de corbes i el Head Up display, massa fos i apropat al conductor, que encaixa justament amb la línia de visió. Són detalls que es noten en agafar el cotxe les primeres vegades però que ràpidament passen a ser circumstancials. L’únic problema d’aquest model és el preu. Però si s’està disposat a pagar el que costa no pot anar millor, per ara. Amb un estil únic i detalls identificatius, és un model que com més el veus més t’agrada. Amb models així la resposta de l’usuari és molt polaritzada. O t’agrada o l’odies. Pel que fa a mecànica és impossible tenir sensacions negatives però sobre gustos no hi ha res escrit.

Mini Clubman 2015, obrint les portes de l'espai
Prova Mini Clubman

Preus

·         MINI One 23.800 euros

·         MINI Cooper 26.200 euros

·         MINI Cooper S 29.900 euros

·         MINI One D 24.800 euros

·         MINI Cooper D 28.400 euros

·         MINI Cooper SD 31.900 euros