Els responsables de Mitsubishi porten des de 1991 distorsionant les proves de mesura de consum i emissions dels seus ‘mini-cotxes’ a Japó

Quan l’any passat es va descobrir l’escàndol de les emissions de Volkswagen denominat Dieselgate molts van ser els que van clamar al cel, uns altres, en canvi, es van preguntar pel que estava per arribar. Era una mera suposició però a l’ambient, mai millor dit, es respirava un aire de tensió i curiositat per veure quantes marques podien arribar a ‘caçar-se’ in-fraganti. Fa dos dies publicàvem la possible estafa de Fiat i fa uns dies ens aixecàvem amb les manipulacions de Mitsubishi. Doncs bé, els redactors d’El Mundo destapaven més informació sobre aquest últim cas.

Tal com publica el mitjà, el constructor Mitsubishi Motor ha admès haver utilitzat proves que distorsionaven la mesura del consum i les emissions dels seus cotxes durant els últims 25 anys. El fabricant porta estafant als usuaris japonesos (ara per ara només afecta als models d’aquest país) durant un quart de segle i ha decidit que ara era el moment de deixar-ho anar per la boca del vicepresident de la companyia, Ryugo Nakao.

Les repercussions han arribat immediatament i les accions del fabricant a la borsa de Tòquio han sofert una caiguda del 10% en el que, sembla, serà una setmana negra per a ells. Tot es destapava després de la declaració del propi president de Mitsubishi, Tetsuro Aikawa, quan va admetre que s’havien falsejat les dades d’eficiència i que 625.000 models Kei car (micro cotxes) estaven afectats. Els cotxes comercialitzats sota el nom ek Wagon i ek Space per Mitsubishi i Dayz i el Dayz Roox per Nissan són els problemàtics.

Després del descobert per una recerca interna, Aikawa ha detingut la producció dels models afectats i va voler demanar perdó als consumidors. Al contrari que Volkswagen en el nostre continent, el president de Mitsubishi ja està estudiant la manera de compensar als seus clients i “tenint present la gravetat del cas” (paraules textuals de Aikawa), revisaran altres models que puguin sofrir les mateixes manipulacions. Ara per ara sembla que es manté en el producte intern de Japó.