Multa històrica a concessionaris

0
Concessionari Volkswagen

Concessionari Volkswagen

La sanció ronda els 40 milions d’euros

El Grup Volkswagen va rebre fa uns dies la major multa imposada mai a una xarxa de concessionaris a Espanya. La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) va sancionar a uns 107 concessionaris a tot l’Estat de les marques Volkswagen, Audi i Seat amb 40 milions d’euros de multa per la realització de pràctiques anticompetitives constitutives d’un delicte de càrtel. En concret, se’ls condemna per realitzar acords de fixació de preus i altres condicions comercials i per intercanviar informació comercial sensible.

El grup Volkswagen a Espanya va afirmar que “tenia coneixement de la recerca de la CNMC i, a causa de la pròpia naturalesa de la recerca, no podien fer cap comentari sobre aquest tema. El grup ha cooperat i cooperarà amb el treball de la CNMC”.

Aquesta era la major multa que es temia pel sector dels concessionaris però encara està pendent que surti la multa per a les marques de cotxes a Espanya, per les quals Competència també considera provat que van actuar com a càrtel. La Direcció de Competència ha acusat ja formalment a les marques de “adopció d’acords entre empreses competidores al mercat de la distribució d’automòbils a Espanya per intercanviar informació confidencial sobre els resultats, xifres econòmiques i marges comercials presents i futurs, sobre l’estratègia present i futura de la distribució comercial, amb efecte directe en la fixació de preus de vendes dels automòbils, així com per a l’homogeneïtzació i fixació de les condicions i plans comercials presents i futurs de les marques d’automòbils a Espanya entre aquestes empreses competidores”.

Els 40 milions de multa no estan repartits equitativament entre els 107 concessionaris, la majoria dels quals es situen a Madrid. La suma de la multa està directament relacionada amb la facturació de les empreses, és a dir, qui guanya més, paga més. En principi, el consell de la CNMC té la potestat de decidir lliurement si estima que existeix la infracció i si imposa o no sancions als afectats.

Per a les infraccions greus, com són les pràctiques de càrtel, la CNMC acostuma a usar un marge d’entre el 2% i el 10% de la facturació. No obstant això, en aquest cas, el rang per a la fixació de les sancions per concessionari han oscil·lat entre el 0,5% i el 2,5% del global de la facturació, segons van detallar fonts properes al procés. És la primera vegada que la CNMC atén al conjunt dels ingressos de l’empresa per fixar la sanció i no només a la facturació obtinguda per les males pràctiques. En concret, la revista especialitzada La Tribuna de l’Automoció, apunta al fet que un grup de concessionaris de Volkswagen havia rebut la multa més alta, sent de tres milions d’euros. Fins ara, la CNMC no havia sobrepassat la barrera psicològica del milió d’euros en cap multa individual.

En total, amb aquesta multa, les penalitzacions al sector dels concessionaris ascendeixen fins els 52 milions d’euros. Juntament amb els 40 milions de Volkswagen, la CNMC va multar amb 5,3 milions a 23 concessionaris Opel, amb 2 milions d’euros a 12 concessionaris de Hyundai i amb 3,2 milions a deu punts de venda de Land Rover, mentre que en el cas de Toyota, la sanció va ascendir fins a 1,7 milions d’euros per 10 concessionaris.

En els expedients anteriors, també es va multar la consultora ANT Servicalidad i la patronal de concessionaris Ancopel, amb, aproximadament, 15.000 euros cadascuna. La consultora va sumar tres multes d’aquest import per la seva participació en els casos de Toyota, Hyundai i Opel. En aquesta ocasió, Competència ha sancionat també a les associacions de concessionaris de Volkswagen (Acevas) i la de Seat (Ancosat) amb 15.000 euros cadascuna.

La patronal de concessionaris Faconauto va descartar una vegada més que existeixin aquestes pràctiques il·lícites al mercat, “que és el sector de l’economia espanyola amb major competència entre marques. Això ho demostra el fet que el preu real dels cotxes ha caigut un 8,5% en els últims tres anys”. L’associació alerta que aquestes “altíssimes sancions” arriben a unes empreses que “ porten set anys en pèrdues, ja que encara no s’han recuperat de la caiguda de més d’un 60% de les seves vendes des de 2007”, fet que podria repercutir negativament als treballadors amb possibles acomiadaments.

Segons sembla les accions de la CNMC van començar fruit d’una possible xivatada de la pròpia SEAT que, d’aquesta manera, podria lliurar-se del càstig. Però això són només suposicions que encara no han estat confirmades.