Münch 4 TTS-E 1200, artesanal i curiosa

Una moto diferent en tots els sentits creada per l’alemany Friedel Münch i que com curiositat estaven propulsades per un motor de cotxe de procedència NSU, en concret el NSU TT1200. A finals de 1967, Münch després d’unes quantes evolucions va aconseguir extreure del motor uns bons 88 CV, posteriorment va incorporar injecció mecànica i la potència va arribar a 100 CV.

Les motos Münch estaven refrigerades per 2 radiadors d’oli amb una capacitat de 5,5 litres, ben segur que mai arribava a temperatures altes. El dipòsit de combustible es fabricava a mà i a gust del client i la capacitat podia variar entre 24 i 34 litres.

Aquestes motos actualment son peces de col·leccionisme i estan molt demandades a Centre-Europa i estan en uns preus per sobre dels 100.000 €. Els preus estan en relació al fet què només es van fabricar 478 motos de tots els models de Münch, entre 1965 i 2000, però del model Münch-4 TTS-E, només es van fabricar 130 motos.

Les motos Münch són models molt cuidats i poc utilitzats, entre altres motius, és que no hi ha recanvis i el que es trenqui s’ha de fabricar artesanalment, pel qual els preus poden ser desorbitats.

Com característiques curioses, podem trobar que la bomba de benzina es marca Bosch, NiponDenso es va encarregar de la instrumentació i muntava una forquilla Rickman i amortidors posteriors Koni. Un canvi de marxes de 4 relacions i d’accionament contrari als actuals, o sigui primera a dalt i la resta abaix, com les actuals MotoGP.

El motor no és molt escandalós i espitja de forma constant entre 3500 i 6500 rpm, la frenada estava confiada a uns frens de tambor de doble lleva que tenen una eficàcia molt elevada.

Fitxa Tècnica 4 TTS-E:
Motor: 4T, 4 cilindres, 1177cc
Diàmetre x cursa: 75×66,6mm
Potència: 100cv a 7500 rpm
Parell màxim: 111 Nm a 4800 rpm
Alimentació: Carburadors Weber 40 de doble cos
Transmissió: 4 velocitats, cadena carenada
Xassís: Doble cuna en tud d’acer
Suspensió davantera: Forquilla telescòpica de 41,3 mm
Suspensió posterior: 2 amortidors Koni
Fre davanter: Tambor de doble leva de 250 mm
Fre posterior: Tambor de doble leva de 250 mm
Pneumàtics: 3,25/ V/194.00/ V/18
Pes plena: 295 kg
Velocitat màxima: 244 km/h

Altres models de Münch:

Any 1966

Motos Münch - Diari Català
Münch 4 TTS

La 4 TTS, va ser la primera creació i equipava un motor NSU de 1000cc, muntava embragatge i canvi fabricat per Münch i el xassís estava basat en la Norton Manx.

Any 1973

Motos Münch - Diari Català
Münch TTS-E Turbo

La TTS-E Turbo, equipada amb un turbo marca KKK i la cilindrada es va elevar fins als 1300cc i tan sols es van fabricar 7 unitats amb potències entre 125 i 145cv

Any 1970

La Daytona Bombe, aquesta moto va estar creada per batre el rècord de velocitat amb un motor de 1370cc i 125cv i ja equipava doble bugia per cilindre, carburadors Dell’Orto i lubricació per carter sec, no era matriculable

Any 2000

Motos Münch - Diari Català
Münch Mammut 2000

La Münch Mammut 2000 incorporava un motor de 2000cc amb turbo i 16v amb més de 200 CV i de procedència d’un Ford Cosworth

Qui era Friedel Münch?

Motos Münch - Diari Català
Friedel Münch, un avançat al seu temps

Un artesà enamorat de tot el que  relació amb la benzina, va treballar com tècnic de la Lufwaffe durant la II guerra mundial i una vegada va finalitzar la mateixa va obrir un petit taller de reparació de motos i paral·lelament estudiava enginyeria mecànica i electricitat, amb els anys va començar a fer competicions amb una Horex monocilindrica, després d’un accident va decidir dedicar-se a construir motos. Al 1966 va començar a produir les seves pròpies motos propulsades per motors NSU 1000cc. Va patir molts problemes econòmics durant la seva vida però amb la col·laboració de diferents socis va continuar la producció durant un bon grapat d’anys.

També va fabricar motos sota el nom de Titan.

Friedel Münch va morir l’any 2014, sens dubte un geni de la mecànica i un apassionat de la perfecció.