Municipis del Baix Llobregat treuen del calaix el projecte del “Metro del Delta”

0
metro del Delta
Imatges de la compareixença de premsa dels alcaldes del Delta, a Sant Boi de Llobregat Foto: Ajuntament de Castelldefels

Gavà, Viladecans, Castelldefels i Sant Boi fan front comú perquè el Departament de Territori posi sobre la taula el “Metro del Delta”, un projecte planificat el 2006 que suposaria connectar el delta del Llobregat amb un transport metropolità – aturat el 2010 –

 

Desplaçar-se en transport públic de Castelldefels a Cornellà (municipis del Baix Llobregat) suposa haver de fer transbord a la mateixa ciutat de Barcelona. Aquest “greuge històric” i d’altres són els motius pels que alguns caps de consistori de la cornisa del delta del Llobregat s’hagin alçat per la millora del seu transport públic.

En una compareixença davant la premsa el passat divendres, l’alcaldessa de Sant Boi, Lluïsa Moret, l’alcaldessa de Castelldefels, Candela López, l’alcalde de Viladecans, Carles Ruiz, i l’alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez, van anunciar que presentarien mocions als seus respectius municipis per instar la Generalitat a treure la pols al projecte del “Metro del Delta.

El projecte consistiria en un sistema de mobilitat interurbana – a imatge i semblança del Metro urbà, en capacitat i freqüència – que connectés l’aeroport del Prat, el litoral, el campus de la UPC de Castelldefels, els principals nuclis urbans del Delta entre sí mateixos, i aquests amb la resta de la comarca del Baix Llobregat.

Del “Metro del Llobregat” se’n va començar a parlar al 2006, i havia d’entrar en fase d’execució el 2010, però la crisi econòmica va fer que quedés amagat en un calaix. La llargada de la connexió seria d’uns vint-i-dos quilòmetres, i tindria onze estacions, quatre de les quals serien de nova construcció i la resta s’aprofitarien les actuals de Rodalies.

“Ara que la Generalitat està movent infraestructures, volem reivindicar que concentrem important activitat econòmica i molta població, i aquesta té necessitats de transport”, explica la regidora de Via Pública i Mobilitat de Castelldefels, Eva López.

Casualitats, o no – cap de les fonts de l’administració local consultades ens ho ha volgut confirmar -, l’anunci d’aquests municipis del Delta es dóna pocs dies després que la flamant línia 9 del Metro de Barcelona arribés al Prat de Llobregat. “Nosaltres també som part del Delta”, diu la regidora López.

De moment, la iniciativa que duran a terme perquè el Departament de Territori conegui les demandes del “Metro del Delta” serà la de presentar mocions als plens municipals. No obstant, ja hi ha sobre la taula una reunió amb la conselleria, sense data encara.

Els arguments que donen aquests consistoris per desencallar la qüestió del transport públic és que “a la zona hi viuen 250.000 persones, s’hi concentra bona part de l’activitat econòmica de l’àrea metropolitana, i en els propers anys està prevista la creació de 25.000 llocs de treball“. Encara no se sap, però, la dotació econòmica que hauria de tenir el projecte per desenvolupar-se.

 

Carril bus segregat entre Cornellà i Castelldefels

A banda de l’afer del “Metro del Delta”, els municipis del Delta reivindiquen un carril bus segregat de 13 quilòmetres a la carretera comarcal C-245, que connectaria directament Cornellà i Castelldefels i escurçaria “en 25 minuts el temps de trajecte en transport públic”.

Ja es va fer un estudi sobre el carril bus segregat al 2009, i s’hi va planificar la construcció d’una plataforma reservada – com les del tramvia -, amb inici a l’estació intermodal de Cornellà i final a l’estació de Castelldefels, passant per Sant Boi, Viladecans i Gavà.

 

Altres mesures de mobilitat pels municipis

Amb tot, els alcaldes de la zona van voler reclamar també actuacions específiques en els seus municipis. Viladecans, per exemple, vol que tots els trens de la R2 Sud s’aturin a la seva estació. Gavà, per la seva banda, demana la construcció d’una nova estació entre els termes d’aquest municipi i el de Castelldefels, que podria funcionar com a intercanviador entre la línia R2 i la futura línia interurbana.

Castelldefels sol·licita un augment de les freqüències de parada dels trens a l’estació de la platja, iguals a les que existeixen al nucli urbà. Avui només s’hi atura un tren cada trenta minuts i cada cop més ciutadans tenen la seva primera residència a la zona marítima.

Per últim, Sant Boi reclama com a urgent la prolongació de la línia 8 de FGC des de l’estació de Plaça Catalunya fins la de Gràcia, per millorar la mobilitat des de la ciutat fins a determinades zones de la ciutat de Barcelona.