Pràctiques d’estudiants per docent

0
Pràctiques d'estudiants per docent - diari català
Presentació d'un estudi de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya
Pràctiques d'estudiants per docent - diari català
Presentació d’un estudi de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya

Poder impartir classes en anglès i tenir estudis complementaris són factors claus per les pràctiques d’estudiants a docent

Els estudiants per la docència d’Educació Secundària veuran reforçades les pràctiques d’estudiants, que passaran a durar un any, perquè són “un element clau en la formació”, ha explicat aquest dilluns el director general d’Universitats de la Generalitat, Lluís Jofre Roca, durant la presentació d’un estudi de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU).

Roca ha avançat que la Conselleria ja ha començat a detectar els centres “més innovadors” que podrien acollir pràctiques d’estudiants d’un any d’estudiants del Màster Universitari de Formació de Professorat d’Educació Secundària, Batxillerat i Formació Professional, un procés que preveuen començar d’aquí a dos anys en cas d’acord entre els actors.

El secretari de Polítiques Educatives Joan Mateo Andrés i el coordinador del Programa de Millora i Innovació en la Formació dels Mestres (MIF) han coincidit amb Roca que el MIR de medicina es podria prendre com a exemple per als estudiants per a la docència, ja que suposaria “un pràcticum potent adaptat a les necessitats dels docents“.

Han observat que un curs sencer, en lloc dels mesos que duren ara les pràctiques d’estudiants, “permetria a l’alumne passar per totes les fases del centre i veure els moments clau de la tasca del professor”.

“Tant la Conselleria com les universitats estan buscant maneres més racionals i de més garantia, però depenem de l’Estat i no podem millorar unilateralment l’estructura, i per aquest motiu de moment millorarem el pràcticum”, ha apuntat Roca, que ha recordat que el procés d’ocupació a través d’oposicions en l’ensenyament depèn del Ministeri.

ANGLÈS I FORMACIÓ COMPLEMENTÀRIA, CLAU

Els centres educatius d’educació Infantil, Primària i Secundària de Catalunya han considerat com els factors de contractació més rellevants “tenir una titulació o formació complementària i poder impartir les classes en llengua anglesa”, han explicat el president de l’AQU, Josep Joan Moreso, i el director de l’agència, Martí Casadesús, com a conclusió de l’últim estudi.

La satisfacció global dels centres educatius de Catalunya amb la formació rebuda pels seus docents és de 7 sobre 10, i els centres concertats i privats són els més satisfets, amb una nota de 7,6 respecte del 6,4 dels públics, ja que tenen més autonomia en el procés de selecció i contractació, han observat.

Fet per l’AQU en col·laboració amb la Conselleria i l’Obra Social La Caixa, es tracta del primer estudi que recull informació de les competències dels recents graduats universitaris des de les perspectives dels docents, en aquest cas els centres d’educació Infantil, Primària i Secundària, públics, concertats i privats; no han trobat precedents a escala internacional d’aquest tipus d’estudis.

L’estudi combina una enquesta en línia a 281 centres educatius i dos grups de discussió –un per a Primària, amb set directors de centres, i un per a Secundària, amb nou directors– i té com a objectiu millorar l’adequació de les demandes formatives dels docents amb l’oferta universitària.

Els centres de secundària han assenyalat que el Màster Universitari de Formació de Professorat d’Educació Secundària, Batxillerat i Formació Professional suposa una via de millora en la formació inicial dels docents, i han coincidit amb l’anunci fet aquest dilluns per Universitats que les pràctiques suposen un element clau a les pràctiques d’estudiants.

També han reclamat una millora en la capacitat de redacció, el nivell d’anglès i el coneixement avançat de les TIC, mentre que els centres de Primària han demanat que es reforcin els coneixements de matemàtiques i de llengües, per això han proposat que s’incrementi el nivell d’exigència acadèmica en l’accés i el desenvolupament dels estudis.