Un cotxe petit i bufó, així és el nou Audi A1

Fa cosa de 15-20 anys enrere quan ens parlàven d’un cotxe petit amb 150 CV de potència se’ns posàven les dents llargues imaginant la quantitat de diversió que ens proporcionaria aquell petit GTi. Ara, per trobar aquesta sensació, hem de viatjar fins prop dels 200 CV, ja que els 150 CV es queden relegats a una potència més comuna, independent del tipus de vehicle que conduïm. Dins d’aquest marc de potència hem provat el nou Audi A1 1.4 TSI CoD S-Tronic, un cotxe amb un bon rendiment que s’ajunta a la perfecció amb l’eficiència.

Ja fa cinc anys que el petit model de la marca alemanya circula per les nostres carreteres. El seu objectiu era clar, entrar al segment B del qual no hi estaven presents des dels anys 70 amb l’Audi 50. Per fer-ho van decidir crear un cotxe petit i bufó a partir de la plataforma del grup VAG utilitzada per l’Ibiza, Polo i Fabia, que plantés cara als seus rivals Premium més directes, principalment enfocant la mirada cap al MINI. Amb aquestes premisses va néixer l’Audi A1.

Estètica

Test Audi A1
Audi A1

Des del seu llançament, el petit Audi A1 va ser tot un èxit i es va convertir en una autèntica referència dins del seu segment. A finals del 2014, la marca alemanya va presentar un petit restyling del model, el qual lluïa alguns canvis però que, per norma general, era força continuista en les seves línies. Tot i així, en el nou model hi trobem un para-xocs davanter retocat, així com una nova calandra i un lleuger redisseny de les òptiques, on les davanteres incorporen tecnologia LED.

La nostra unitat de proves equipava el paquet esportiu S-Line que dota el model d’un toc més esportiu i, segurament, una mica més masculí, ja que l’A1 sempre s’ha vist com un cotxe més aviat femení. Aquest paquet S-Line destaca per elements cromats que trobem a la calandra, spoilers davanters i laterals, una mena de difusor posterior on apareixen les dues sortides d’escapament a la part esquerre, un aleró situat a la part superior i, sens dubte, unes precioses llandes de disset polzades que li donen un toc espectacular. A més a més, el color gris fosc triat per aquesta unitat li queda perfecte.

[quote]ofereix el motor 1.4 TFSI de 150 CV amb la tecnologia CoD (Cilinder On Demand). Per sobre seu, ja només queda el 1.8 TFSI de 180 CV i el potent S1 amb el seu 2.0 TFSI de 235 CV[/quote]

Interior

Test Audi A1
Audi A1 Interior

Si ens situem al seient del pilot i observem el que ens rodeja, ens n’adonarem que l’espai sembla que augmenti respecte a les mides exteriors del vehicle, és a dir, l’interior ofereix una sensació d’amplitud força interessant. Això sí, aquesta sensació només la sentirem i veurem des de les places davanteres ja que tot i que el model homologui 4 places (2+2), les posteriors es veuen molt reduïdes en la versió de 3 portes i, per mides com la d’un servidor (1,80 metres aproximadament), és quasi impossible entrar-hi. Si busquem una mica més d’espai a les places posteriors haurem d’optar per l’A1 Sportback de cinc portes.

 

Test Audi A1
Audi A1 Baquets

La disposició de l’interior és força racional i segueix el minimalisme característic de la marca alemanya. Combina una imatge esportiva i elegant on destaca el petit volant de tres radis, unes sortides de ventilació rodones i una pantalla que es pot amagar a la part superior de la consola central, la qual ofereix la quantitat de botons justos per evitar distraccions i embolics. A més a més, també disposem d’un bon nombre d’amagatalls on poder guardar les nostres pertinences a la part central entre seients, a sota dels mateixos, o a les portes. Realment tot resulta força intuïtiu i de fàcil ús.

Com a extres del paquet S-Line que muntava la nostra unitat de proves, destaquen els espectaculars seients d’estil baquet que t’abraçaven d’una forma excel·lent i que permeten un gran confort mentre condueixes. Això sí, dificulten una mica més l’accés a les places posteriors, que ja de per si no és fàcil.

Motor

Seguint amb la línia actual del Downsizing, aquest petit Audi A1 ofereix el motor 1.4 TFSI de 150 CV amb la tecnologia CoD (Cilinder On Demand). Per sobre seu, ja només queda el 1.8 TFSI de 180 CV i el potent S1 amb el seu 2.0 TFSI de 235 CV. A més a més, la nostra unitat optava per muntar la magnífica i ràpida caixa de canvis automàtica S-Tronic de set velocitats i doble embragatge capaç de catapultar el petit A1 de 0 a 100 km/h en només 7,8 segons i arribar fins els 215 km/h. Realment aquesta caixa de canvis és espectacular i cada seqüència és totalment immediata i efectiva.

Com tots els Audi actuals, l’A1 també ofereix l’elecció dels diferents modes de conducció a través del Drive Select. Aquí trobem el mode Efficient, Normal i Dynamic. Cada un s’adaptarà allò que busquem en cada moment.

Però el que realment és interessant en aquest model és la seva eficient tecnologia CoD on ell decideix per si mateix quan deixa d’injectar benzina a dos dels quatre cilindres per tal d’estalviar combustible i reduir les emissions. I quan ho activa? Doncs quan les condicions ho permeten i portem un ritme constant i tranquil en qualsevol dels modes de conducció. En el moment que nosaltres trepitjem una mica més l’accelerador per realitzar un avançament, iniciar una pujada o qualsevol altra circumstància que ens demani aquesta acció, ell mateix s’encarregarà de tornar a activar els 2 cilindres que s’havien desconnectat i, d’aquesta forma, tornarem a tenir tota la potència a la nostra disposició. D’aquest procés ningú se n’adonarà, excepte el conductor que en la informació del quadre d’instruments on ens apareix el consum, velocitat, etc. indicarà que està viatjant amb només dos cilindres.

Així mateix, aquest model també ofereix l’anomenada circulació “a vela” quan estem amb mode Efficient. I que significa això? Doncs quan estem en un tram pla i deixem d’accelerar, l’A1 comença a circular a vela, el cotxe desembraga i el motor funciona al ralentí i no consumeix gens de combustible i avança per la seva pròpia inèrcia. Això és desactiva quan decidim tornar a tocar l’accelerador o, també, amb el pedal del fre.

Comportament

Test Audi A1
Audi A1

Aquí és on entra la part més interessant, com es mou? En termes generals és un cotxe que funciona força correctament però comenceu a oblidar allò de cotxe petit i 150 CV com una autèntica bomba de rellotgeria. Com deia a l’inici de la prova, allò és cosa del passat i per trobar una sensació similar, segurament hauríem d’anar fins el rebel S1.

Potències a part, l’Audi A1 és un urbanita ja que gràcies a les seves reduïdes mides, cavalcar per les grans ciutats resulta força fàcil, sobretot a l’hora d’estacionar ja que el podrem col·locar en pràcticament qualsevol forat. Tot i així, el seu vestit S-Line ens enganya i ens ofereix una imatge més esportiva que ens incita a dur-lo per carreteres revirades, però, insisteixo, aquest A1 no vol ser un cotxe esportiu, per això ja tenim el S1.

És ideal per l’ús quotidià i diari ja que els seus consums són molt continguts, en part gràcies al sistema de desconnexió de cilindres. Si decidim circular per autovies o autopistes els consums es situen entre 4 i 5,5 litres als 100 quilòmetres, una xifra que confirma el consum homologat de 5 l/100 km en situació combinada que diu la marca. Això sí, per aconseguir aquests registres cal viatjar amb el mode Efficient. Aquesta dada ens confirma que, cada cop més, els motors dièsel es veuen força amenaçats, almenys en quant a consums i que, avui dia, l’opció d’escollir un vehicle de benzina és, segurament, la més correcte.

Si passem al mode de conducció Dynamic, el cotxe ens permetrà revolucionar més i, en aquest moment, és ideal per fer treballar els dits amb les lleves situades darrere del volant. Totes dues són petites però s’agafen força bé. El canvi S-tronic és, senzillament, perfecte i combina perfectament amb el motor, la qual cosa ens proporciona una conducció esportiva per carreteres revirades. Aquí veurem com els consums pugen fins els sis, set, vuit o més litres, sempre segons el que decidim trepitjar l’accelerador.

Seguint per aquest fil de la conducció esportiva, diré que no és precisament el seu punt fort. Encara que la imatge exterior i interior ens digui el contrari, aquest A1 no està fet per això. Si ataquem les corbes a certa velocitat notarem la seva tendència subviradora i no ens donarà aquella confiança que ens hauria de donar sí la conducció esportiva fos la seva virtut. A més a més, el sistema CoD pot jugar a la nostra contra en aquest moments ja que pot activar-se i tallar potència en un moment inoportú. El so del motor tampoc és per tirar coets, és un cotxe força silenciós que està més enfocat cap al confort de marxa.

La direcció és molt suau quan estem en mode Efficient però la suspensió és una mica dura per l’ús que li donarem. Sí que és cert que això és cosa del paquet S-Line, que aporta un punt de duresa extra, per tant per l’ús quotidià és més recomanable agafar un A1 sense aquest paquet esportiu. Els frens són molt correctes i responen fermament en totes les situacions, fins i tot quan busquem aquella conducció més esportiva.

Conclusió

Aquest Audi A1 1.4 TFSI CoD és un cotxe ideal per aquells que busquin un vehicle per ús diari que els hi proporcioni una gran eficiència en termes de consum i emissions i que, al mateix temps, tingui la suficient potència per respondre en qualsevol moment. Així mateix el confort de marxa que ens proporciona és excepcional i, per tant, el converteix en un model molt recomanable. Això sí, el seu preu de partida per aquest motor es situa sobre els 24.000 euros. La unitat provada ronda els 27.000 euros. Si vols veure més sobre aquest Audi A1, fes click aquí.

Ens agrada

·         Consums

·         Confort de marxa

·         Canvi S-Tronic

·         Disseny interior

A millorar

·         Disseny exterior continuista

·         Accés a les las places posteriors

·         Suspensió una mica dura amb el paquet S-Line

·         Preu elevat