Prova Audi A3 e-tron

0

Un híbrid burgés destinat al confort

Durant els darrers mesos, amb tot l’embolic del cas del frau de les emissions del grup Volkswagen, s’ha qüestionat repetidament el futur de l’automòbil i, sobretot, el del motor dièsel. Però, abans del famós Dieselgate, les marques (també les del grup Volkswagen) ja sabien que el futur de l’automoció no passa per el petroli, sinó que ha d’evolucionar cap a l’electrificació. I aquí és on entra el nou Audi A3 e-tron.

Aquest model és el primer híbrid endollable de la marca alemanya i és un bon exemple del camí que comença a agafar el món de l’automoció. El nou Audi A3 e-tron és un avançament del futur, l’inici d’un recorregut que poc a poc van agafant totes les marques. Els models híbrids escenifiquen la transició cap als models totalment elèctrics i avui dia són una gran opció si busquem un vehicle més net i curós amb el medi ambient, així com un estalvi de consum.

Audi a3 e-tron toma frontal - Diari Català
Foto: cronovideo / Ingrid Llorens

Disseny exterior i interior

A grans trets, el nou Audi A3 e-tron és exactament igual que qualsevol altre Audi A3 Sportback, però es distingeix per la presa de corrent que s’amaga darrere del símbol d’Audi situat a la graella frontal, així com la manca de sortides d’escapament visibles a la part posterior. La nostra unitat de proves, d’un color vermell força llampant, equipa també un sostre panoràmic que es pot obrir i tancar, i unes boniques llandes de 18 polzades que potser són massa grans per aquest tipus de model i perjudiquen el seu dinamisme.

L’interior segueix l’estil combinat d’elegància i esportivitat representatiu de la marca alemanya i es percep clarament la qualitat dels acabats. L’espai interior és totalment suficient i ample per als ocupants, però el maleter perd part de la seva capacitat respecte a un A3 Sportback amb tracció davantera a causa que a sota del mateix es situa el dipòsit de combustible. Tot i així, el maleter del nou Audi A3 e-tron té la mateixa capacitat de càrrega que el de l’A3 Sportback Quattro ja que la tracció a les quatre rodes provoca que l’eix posterior agafi part de la zona del maleter.

Motor: elèctric, híbrid i benzina

Audi a3 e-tron motor - Diari Català
Foto: cronovideo / Ingrid Llorens

Sens dubte el més interessant del nou Audi A3 e-tron és la seva mecànica híbrida on podem circular en mode totalment elèctric, híbrid o benzina. La base del conjunt és un motor benzina 1.4 TFSI de 150 CV que combina amb un elèctric de 102 CV. Tot el conjunt dóna una potència de 204 CV que es mou gràcies al magnífic canvi automàtic S-tronic de sis velocitats que també vam provar amb l’Audi A1 1.4 TFSI CoD que ens va deixar meravellats.

Feta la teoria, és interessant veure el funcionament dels diferents programes de motor que ofereix el nou Audi A3 e-tron, els quals, com tots els models híbrids, ens permet escollir entre donar més presència al motor elèctric o al de benzina. Per seleccionar el programa i escollir-ne un ho farem a través del botó que es situa just al costat del Select Drive (modes de conducció; eficient, normal o esport). Un cop el pitgem, mirem la pantalla que sobresurt a la part de dalt de la consola central i ens apareixeran quatre opcions: totalment elèctric, totalment híbrid, Hybrid Hold i Hybrid Charge.

Mode totalment elèctric

Per defecte, el nou Audi A3 e-tron sempre arrancarà amb aquest mode, excepte si la bateria està totalment esgotada; en aquest cas el cotxe s’engegarà amb el motor benzina. Si no heu conduit mai un híbrid endollable la primera impressió que sentireu serà estranya ja que no es percep cap soroll que provingui del motor i, això, és quelcom diferent i únic. Un cop ens posem en marxa avancem com un agent secret, amb sigil.

La marca diu que l’autonomia total de les bateries és de 50 quilòmetres però ho agafarem amb pinces ja que depèn molt del que trepitgem l’accelerador. Sí és cert que a un ritme normal i constant podem aconseguir un bon grapat de quilòmetres, però per arribar a 50 és una feina una mica complicada.

Sens dubte aquest mode és ideal per recorreguts urbans ja que ens permet no consumir gens combustible i, també, ser més nets. L’acceleració és ràpida i instantània i el mode es desactiva per si mateix si superem els 130 km/h.

Mode totalment híbrid

Audi a3 e-tron quadre - Diari Català
Foto: cronovideo / Ingrid Llorens

Si seleccionem aquesta opció del nou Audi A3 e-tron funcionarem com tots els models híbrid del mercat. Aquí viatgem amb els dos motors, el benzina i l’elèctric. El que mana és sempre el benzina i l’elèctric és el que fa la funció de recolzament per donar la potència extra i ajudar al benzina a treballar menys i a reduir considerablement el consum. De fet, si circulem a un ritme normal podem veure mitges d’entre 2 i 3 litres als 100 quilòmetres, xifres que no aconseguiríem ni amb un motor dièsel.

En el moment que ens oblidem del consum i trepitgem l’accelerador fins al fons notarem que la reacció de l’A3 e-tron és bestial ja que s’activen els 204 CV de potència al mateix temps. A més a més, el nou Audi A3 e-tron es guarda una punta de gas extra al fons de l’accelerador anomenada Boost que et dóna una acceleració momentània a l’estil del KERS que utilitzen els Fórmula 1 actuals. Això sí, a mesura que premeu més el pedal dret, més ràpid es gastarà la càrrega de les bateries.

Hybrid Hold

Aquesta opció del nou Audi A3 e-tron segueix el mateix funcionament que el mode totalment híbrid, però aquí manté la càrrega de la bateria, és a dir, utilitzarà menys el motor elèctric per tal de guardar-se el percentatge de càrrega que tenim i així utilitzar-lo en algun moment més útil. Un exemple seria que podríem guardar la càrrega de bateria quan estiguéssim venint per l’autovia o autopista, per així disposar d’ella un cop entrem a la ciutat i activar el mode totalment elèctric.

Audi a3 e-tron logo - Diari Català
Foto: cronovideo / Ingrid Llorens

Hybrid Charge

En aquesta ocasió, el nostre nou Audi A3 e-tron funciona quasi sempre amb només el motor benzina i, mentre circulem, utilitza les forces de frenada i desacceleració per anar carregant la bateria del motor elèctric. Aquí veiem com els consums es disparen ja que amb els 150 CV benzina no són del tot suficients per moure amb facilitat el pes excessiu de l’A3 e-tron.

Comportament

Audi a3 e-tron frontal - Diari Català
Foto: cronovideo / Ingrid Llorens

Fins aquí us hem explicat el nou Audi A3 e-tron com un autèntic prodigi de la mecànica, però no podem dir el mateix del seu comportament, el qual queda una mica perjudicat a causa dels 300 quilograms extra que pesa l’A3 e-tron respecte un A3 Sportback convencional. I això és provocat per la introducció de les bateries.

Com hem explicat anteriorment, l’acceleració i la resposta del conjunt dels motors és espectacular, però si decidim circular amb l’A3 e-tron per una carretera de corbes notareu aquests 300 quilograms extra de pes que es traduiran en un balanceig excessiu i amb molt poca confiança per afrontar aquests trams.

Tot i així, insistim en que és un vehicle excel·lent per viatges tranquils per autovies o autopistes i la millor opció per no gastar res de combustible quan circulem per les grans ciutats com Barcelona.

Conclusió

El nou Audi A3 e-tron respon a totes les demandes que se li exigeixen a un híbrid respecte a eficiència o emissions i és un gran exemple del impàs entre els vehicles de motor tèrmic amb la total electrificació. Tot i així, seria convenient allargar l’autonomia elèctrica.

Sens dubte, estem davant d’un híbrid burgés destinat al confort que assegura una eficiència absoluta. El seu preu, al voltant dels 40.000€.