Saint-Tropez ha estat el lloc escollit per DS per presentar al petit de la família, el DS 3 arriba per marcar el tancament de l’etapa Citroën

Des del llançament del primer DS 3 al 2010 sota la marca Citroën més de 390.000 compradors es van decidir per aquest compacte francès, elegant, arriscat i molt juvenil. Ara, i ja sota el paraigües de la seva pròpia marca, el nou DS3 torna a la càrrega sense masses renúncies estètiques i amb dues versions per a la seva carrosseria, la hatchback i la cabrio (més semblat a un targa que als descapotables que veiem normalment).

La firma ha escollit la Costa Blava per a la presentació i test drive internacional del seu nou model. El lloc, per la seva aura chic i amb estil, no pot encaixar millor amb la filosofia de DS. Però no sempre la sort està del nostre costat i només arribar a l’aeroport Niça ens esperava una tremenda tempesta que ens acompanyaria al llarg de la prova. Per culpa de la pluja es va cancel·lar el tram tancat que ens anava a permetre posar a prova la versió més potent del compacte, el DS 3 Performance de 208 CV. Per aquest motiu, ara com ara, ens hem de conformar amb explicar-vos molt per damunt les seves possibilitats i aprofundir una mica més en el model que porta el Puretech 110 CV i el de 130 CV.

El nou DS 3 presenta alguns detalls específics de la nova DS com pot ser el logo de la seva graella. El frontal estrena el DS Wings però amb dues ales. Bàsicament segueix comptant amb el marc cromat que recorre la part baixa i superior dels grups òptics a més d’incorporar les llums verticals de la part més exterior de la calandra (com si anessin les ales superiors i inferiors). La veritat és que, a primera vista, aquest compacte sembla una mica recarregat malgrat tenir els mateixos elements que comparteix amb la gamma. El cas és que sent de menor grandària tots els elements cromats afegeixen barroquisme al seu disseny i el fan perfecte per al mercat xinès, un país en el qual DS té la vista fixada. Pot ser que per a nosaltres estigui una mica passat de voltes però no es pot negar que desprèn sofisticació i elegància. El realment notable d’aquest model és la capacitat de personalització, tant de la seva carrosseria com de l’habitacle. En total, segons la pròpia marca, existeixen 78 combinacions possibles de sostre i color i més de tres milions de possibilitats si sumem les llandes, el quadre de comandament i altres elements. L’interior segueix la dinàmica d’exclusivitat i coqueteria. El volant m’ha agradat molt però les costures es noten massa al tacte. D’altra banda només cal mirar les fotografies i tenir present la varietat, gairebé infinita, de posar-lo al teu gust (amb el seu cost respectiu).

El maleter del nou DS 3
El maleter del DS 3 Cabrio es una bústia de correus, molt petit però suficient per a dues maletes de mà.

Poques vegades parlo dels sistemes de connectivitat i les ajudes a la conducció però en aquest cas m’agradaria destacar el primer apartat. En connectar el telèfon mitjançant l’aplicació Apple CarPlay el meu telèfon es podia controlar sense problemes des de la pantalla de set polzades. Música, trucades i aplicacions, tot en el propi vehicle. Són detalls que alguns no li donem importància però que, sens dubte, representen el futur de la connectivitat dels vehicles així que com més aviat possible es tingui, millor.

Motor

El Puretech es va alçar amb el premi de millor motor de 2015 i el primer dia de test drive hem pogut calçar el de 110 CV. No és una potència enlluernadora però per al públic majoritari és més que suficient i el seu consum de menys de 5 litres als cent és d’agrair. Es manté bé a les carreteres gràcies al canvi automàtic EAT6 que sorprèn pel seu bon rendiment. En termes generals, estem davant un propulsor que es comporta a la perfecció en els àmbits més recurrents: autopista i autovies. A la carretera pot arribar a quedar-se curt en avançaments però per això està la versió de 130 CV, que té un canvi manual BVM6 nou dins de la família DS i signa un consum de 4,5 litres. Durant la segona jornada vam poder posar-nos al volant d’aquesta versió i el seu parell motor de 230 Nm es nota. El cas és que després de treballar en aquest canvi i el propi motor, la marca assegura que ha aconseguit que el lliurament de parell sigui un 44 % major en revolucions baixes. El canvi és directe, molt ràpid però el millor és la palanca: de moviment curt i una mica dur. Personalment em sembla més divertit aquest tipus de canvi i té un toc esport molt interessant.

El nou DS 3 2016
El interior del DS 3 2016 es molt sofisticat i tambié té molt de marge per personalitzar.

Durant el breu espai de temps que hem pogut conduir el DS 3 Performance les sensacions han estat molt bones. Tal com estava la carretera no es podia arriscar com per notar l’efecte del diferencial Torsen però la seva fermesa, la ràpida resposta i la direcció són dignes d’un esportiu. El so del motor 1.6 THP és alegre i t’incita a passar-ho bé. Pot ser que molts creuen que els 208 CV es queden curts, la seva acceleració zero a cent és de 6,5 segons, però una vegada a la carretera aquestes prestacions no minen la diversió. Si el condueixes en un port de carretera és un cotxe realment dinàmic i no et falten cavalls, tret que siguis amant dels superesportius. Tot això amb un consum de 5,4 litres als cent quilòmetres. L’únic detall negatiu que he pogut descobrir és la posició del canvi en relació al disseny dels seients tipus baquet. M’explico: si ets una persona d’alçada baixa i necessites col·locar-te més avançat el respatller lateral del seient t’impedirà poder manejar el canvi amb comoditat. Quelcom que t’hi acostumes però que cal comentar.

Aquest model ha sofert canvis constants des del seu llançament al 2010 i compta amb 20 edicions limitades. Amb el nou DS 3 2016 la marca tanca el cercle i completa la família amb la personalització com a detall més personal. En total el comprador pot escollir entre set motoritzacions que donen des de 82 CV als 208 del Performance i el preu de sortida va des dels 20.130 euros als 32.090 del Performance Black Special. DS no ha volgut avançar les seves esperances de venda però volen superar les 1.300 unitats del 2015. Ho veurem.