El nou Mazda 2 arriba amb força

Arriba un moment a la vida on els joves que encara viuen a casa els pares decideixen emancipar-se per començar un nou camí de més llibertat i per seguir desenvolupant-se com a persones. En el moment de fer el pas sempre hi ha la sensació de incertesa i de por per saber si et podràs espavilar sense un ajut constant, però almenys saps que ja has sigut valent només pel fet d’arriscar-t’hi.

Doncs bé, el nou Mazda 2 és l’exemple perfecte d’aquest procés però traslladat als cotxes. La generació prèvia vivia envoltada de la casa Ford. Si feu memòria i visualitzeu aquell Mazda 2, era una còpia del Ford Fiesta, fruit de l’aliança entre les dues marques. Ara, amb la nova generació del petit japonès davant nostre, Mazda ha decidit emancipar-se i caminar sola sense l’ajut de cap altra marca, creant un disseny propi (Kodo) i uns motors (SkyActiv) que s’integrin perfectament a les exigències vigents de consums i emissions.

Aquest pas, com veureu a continuació, no ha pogut ser més satisfactori ja que aquest nou Mazda 2 ha donat una enorme passa endavant per situar-se als primers llocs del Segment B i competir de tu a tu amb models més assentats com els Renault Clio, Volkswagen Polo, Seat Ibiza, etc.

[quote] El seu bloc de motors està conformat per un 1.5 de gasolina que es divideix en 75, 90 i 115 CV, i un de dièsel de 105 CV[/quote]

Estètica

Mazda 2
Foto: Ferran Mirot

La generació anterior del Mazda 2 no era ni molt menys lletja, tot el contrari, era un model força interessant però que, estèticament, era una còpia del Ford Fiesta, fet que li restava gran part del seu atractiu. Ara, amb la nova generació, Mazda ha volgut trencar per complet amb aquesta sensació creant un vehicle propi que segueix a la perfecció les línies actuals de la marca japonesa.

El nou Mazda 2 és un gran exemple de l’estètica Kodo, nom amb el qual ha batejat la marca el disseny de tots els seus models. On més s’assimilen tots ells és a la distribució de la part frontal on destaca aquesta mirada felina amb certa cara de mala llet que remarca la calandra característica de la marca i que es veu envoltada per elements cromats. El capó tendeix a ser llarg però res fora del normal. La vista lateral és molt semblant a la del nou SUV Mazda CX-3 on, paulatinament, agafa una línia ascendent que va disminuït les dimensions de les finestres. Les llandes de 15 polzades s’integren perfectament amb el conjunt i, com veurem, ofereixen un bon rendiment durant la marxa.

Així com el frontal el trobo força atractiu, no puc dir el mateix de la part posterior. La sensació que ofereix és com si algú l’hagués enganxat des de dalt i tots els elements haguessin pujat, fet que crea un espai massa gran entre les òptiques i la part baixa del cotxe. Tot i així, tot el conjunt és molt interessant.

Interior

Mazda 2
Foto: Ferran Mirot

Un somriure. Això és el primer que vaig fer quan per primer cop vaig endinsar-me dins del nou Mazda 2. És el que més em va enamorar del cotxe gràcies a un disseny espectacular que combina tocs d’elegància, esportivitat i un aire juvenil que no te res a envejar a qualsevol disseny de qualsevol marca Premium. A més a més, l’acabat de color vermell (Red) de la nostra unitat de proves li donava aquell punt divertit i diferent que pocs ofereixen, això sí, a la llarga podries acabar avorrint aquesta tonalitat.

El disseny interior és molt funcional i pràctic i destaca per la línia horitzontal on es situen dues sortides rodones d’aire i, al capdamunt, l’enorme pantalla tàctil de 7 polzades que també es pot manipular a través de la rodeta que es situa al costat del fre de mà. A més a més el fet de situar-se allà dalt facilitat el fet de no haver de girar gaire la vista mentre conduïm. A través d’aquesta pantalla podrem conèixer tota la informació del cotxe així com instal·lar el navegador (opcional). El funcionament de la pantalla és molt intuïtiu i ràpid, en cap moment vàrem tenir cap problema, ràpidament et familiaritzes.

El volant és multifuncional i una mica gran pel meu gust, tot i que el seu tacte és excel·lent. Darrere d’ell es situa la instrumentació que combina el sistema analògic del velocímetre i el sistema digital del contarevolucions, una solució força estranya però que és un exemple més que Mazda està fent les coses a la seva manera, sense influències.

Els seients, que aporten el color vermell del paquet Red (300 euros), són molt còmodes i ràpidament adoptes la posició idònia per començar la marxa. A més a més l’espai a la zona davantera és enorme i en cap moment ens trobarem incòmodes. Si ens acomodem als seients posteriors tampoc tindrem cap problema. Tres persones mitjanes entren sense problemes i l’espai per cames i l’altura al sostre són molt correctes. En cap moment ens sentirem com dins d’una llauna de sardines.

La capacitat del maleter es de 285 litres, una xifra que es situa dins de la mitja del seu segment. Tot i així sempre ho podrem ampliar si decidim tombar els seients posteriors.

Motor

Mazda 2
Foto: Ferran Mirot

Dins d’un món envoltat de motors de baixa cilindrada potenciats per sistemes turbo (Downsizing), sempre queda alguna última resistència disposada a no caure en aquesta temptació; El Mazda 2 és una d’elles. El seu bloc de motors està conformat per un 1.5 de gasolina que es divideix en 75, 90 i 115 CV, i un de dièsel de 105 CV. Tots ells equipen la tecnologia SkyActiv de Mazda que busca la màxima eficiència i confort als seus motors, però sempre de forma independent a la resta de marques.

La nostra unitat de proves era el 1.5 SkyActiv de 90 CV benzina amb acabat Style+ Confort Red, un motor que ens ha deixat força satisfets. La seva màxima força la trobem a partir de les 4.000 voltes ja que al tractar-se d’un atmosfèric d’injecció directa obliga a estirar més les relacions si volem obtenir l’optimització de la potència, allunyant-se, així ,de la moda dels turbo per tal de recuperar sensacions passades. És allà on els seus 148 Nm de parell màxim actuen a ple rendiment. I encara que penseu que això pot jugar a la seva contra en quan a consums, no és cert. Si gaudim d’una conducció tranquil·la podem baixar fins els 5-6 litres als 100 quilòmetres, quedant-se relativament a prop dels 4,9 que declara la marca japonesa, així que, Igual que comentàvem amb l’Audi A1 1.4 TFSi, l’opció d’un dièsel queda més que qüestionada. Quan volem conduir de forma més alegre notarem que el consum puja fins els 7-8 litres, una xifra totalment normal pel tipus de cotxe i motor que és.

L’únic “inconvenient” que té aquest motor és la falta de resposta a baixes revolucions, degut a la manca de turbo. I dic inconvenient perquè avui tots estem acostumats a la potència immediata ja que hem oblidat totalment de reduir un parell de marxes per realitzar un avançament o una recuperació. I això és el que demana un motor atmosfèric, jugar més amb la caixa de canvis, la qual és de cinc velocitats per aquest motor i, realment, el tacte és força agradable i directe.

Comportament

Mazda 2
Foto: Ferran Mirot

Sorprenent. Així definiria la sensació que m’ha deixat el nou Mazda 2. Quan me’l mirava per fora pensava que seria un utilitari més que aniria bé per ciutat i que tindria mancances en carretera, però un cop m’hi vaig acomodar i vaig començar a agafar el tacte amb ell, la meva percepció va canviar totalment.

És innegable que negocia amb la ciutat a la perfecció gràcies a la seva reduïda mida i la seva agilitat, tot i que hem de vigilar de no deixar caure gaire les revolucions per tal de no quedar-nos mig tirats sense forces. Tot i aquest petit “defecte”, és un vehicle perfecte pel dia a dia ja que, a més a més, el confort de l’habitacle ens ho posarà més fàcil, fet que garanteix uns trajectes per autovia o autopista força agradables.

Però on realment destaca el nou Mazda 2 és en carretera. Pensareu que estic boig, però us asseguro que les aparences enganyen. El  xassís és molt rígid, fet que facilita molt el pas per corba i evita un balanceig excessiu amb el qual no ens sentiríem còmodes. La direcció és molt precisa i en cap moment tens sensació d’anar passat o de notar que vol marxar. Volteja molt bé les corbes. A més a més, aquests bon arguments s’ajunten amb una suspensió que té un punt de duresa que es bo per això, però que pot causar alguna molèstia als altres ocupants si passem alguna irregularitat més ràpid del degut. Realment és un cotxe que t’invita a jugar una mica amb ell i a conduir alegrement per carreteres revirades.

Conclusió

Amb un preu de sortida de 15.950 euros per l’acabat de la nostre unitat (Style+ Confort Red), el nou Mazda 2 es presenta trepitjant fort i alertant als seus rivals que davant seu tenen un molt seriós candidat a ser una de les millors opcions dins del seu segment. Una estètica interessant, un interior molt ben acabat, una mecànica cuidada i un comportament excepcional, són les cartes de presentació del petit i àgil Mazda 2. Si voleu veure més detalls, podeu fer click aquí.

Ens agrada

·         Comportament àgil

·         Espai interior

·         Acabats

A millorar

·         Poca força en baixes revolucions

·         Disseny part posterior

 

Galeria de fotos