La Generalitat es planteja regular l’economia col·laborativa, que té en AirBnB i Uber els exemples més coneguts

El vicepresident econòmic de la Generalitat, Oriol Junqueras, vol impulsar una legislació que afecta a diferents conselleries i que té com a principal objectiu regular l’economia col·laborativa. La intenció del vicepresident, que va estar visitant diferents stands sobre economia col·laborativa durant el Mobile World Congress és donar cobertura legal a un sector econòmic que s’ha envoltat de polèmica des del seu boom fa pocs anys. Però, què vol dir economia col·laborativa? Quines empreses del sector són les més conegudes?

 

Què és l’economia col·laborativa?

Formalment, aquest tipus d’economia es defineix com la interacció entre dos o més persones que poden beneficiar a moltes més. La diferència important radica en que un usuari pot agafar diversos rols a la vegada. Pot ser comprador o venedor a l’hora. A més, la plataforma guanya quanta més gent hi participa, ja que més persones poden recomanar i valorar a cada usuari i l’oferta de la plataforma també s’incrementa.

Rachel Botsman, co-autora d’un llibre de 2010 titulat The Rise of Collaborative Consumption, destaca com l’accés a bens i serveis pot ser de rellevància prioritària sense ser necessària la propietat dels mateixos. D’aquesta manera, es destaca de l’economia col·laborativa que no es tracta d’una relació econòmica clàssica on un venedor cedeix la propietat d’un be o servei a un comprar. Tothom pot ser comprador, tothom venedor i, alhora, ser usuaris del mateix servei o bé. Repassem alguns dels exemples d’economia col·laborativa més coneguts.

 

 

AirBnB logo economia colaborativa AirBnB

Amb menys de vuit anys de vida –va ser fundat l’agost de 2008-, AirBnB s’ha convertit en una alternativa als hotels per a molta gent. Es tracta d’una comunitat on els participants ofereixen les seves cases (o una habitació) per a que altres participants d’AirBnB s’hi puguin quedar a dormir. Malgrat és un exemple d’economia co·laborativa, qui es queda a casa d’algú paga per quedar-s’hi. Dins la web es pot llegir informació de cada pis i les valoracions que es fa de la persona propietària del pis o del possible inquilí. D’aquesta manera, són els propis usuaris del servei els qui aporten la qualitat i credibilitat a AirBnB.

La pròpia companyia presumeix d’oferir dos milions de pisos en més de 34.000 ciutats del món, entre els que destaquen més de 1.400 castells! No són poques les persones, per cert, que han trobat en AirBnB un mode de vida, si no almenys una manera de guanyar uns diners a final de mes.

 

Uber logo economia colaborativaUber

L’aplicació amb la que qualsevol persona amb cotxe i carnet de conduir pot convertir-se en taxista a les estones lliures. La idea d’aquesta aplicació és senzilla: connecta usuaris que desitgen un taxi en un moment determinat amb els ‘conductors Uber’ actius més a prop. Els preus són sensiblement inferiors a agafar un taxi amb llicència per recórrer la mateixa distància.

Els detractors d’aquesta aplicació són, per una banda, els taxistes que reclamen que els conductors Uber paguin llicència i impostos com ells; i de l’altra, els que adverteixen dels problemes de seguretat que suposa el fet d’entrar al cotxe d’un desconegut. Des d’Uber es tracta de tranquil·litzar el públic argumentant un cert control sobre els conductors.

A l’espera de com pugui afectar la nova legislació que prepara la Generalitat a Uber, de moment aquesta aplicació està prohibida a Espanya, en resposta a ambdós arguments exposats contraris a l’aplicació.

 

BlaBlaCar logo economia colaborativaBlaBlaCar

També relacionada amb el transport privat, aquesta aplicació posa en contacte persones que tenen intenció de fer el mateix recorregut la mateixa data. Un dels usuaris posa el cotxe i decideix quan costa portar a cada persona que s’hi vulgui sumar al viatge (per pagar les despeses de gasolina, etc.). L’objectiu d’aquesta idea és que el conductor pugui reduir els costos d’un viatge que ja tenia programat fer, mentre que els viatgers poden anar al seu destí en transport privat i a un preu reduït.

 

Avancar logo economia colaborativaAvancar

En aquest cas, aquesta app no requereix que cap usuari tingui un vehicle. És la pròpia Avancar la que posa la flota de vehicles a la disposició dels usuaris i cobra una quantitat fixa al més (més variables relacionats amb el quilometratge). Però segueix sent una idea d’economia col·laborativa, ja que la base del negoci és la responsabilitat dels usuaris amb els cotxes utilitzats, ja que cada cotxe pot ser utilitzar per qualsevol usuari i, recordant la màxima de Botsman, no cal que ningú sigui propietari del cotxe per a que l’ús d’aquest sigui prioritari i satisfactori per tots els usuaris.

 

EatWith logo economia colaborativaEatWith

La mandra de fer el sopar esta molt estesa entre tots nosaltres. Anar a casa d’un amic és una possibilitat? Només si ho fem molt de tant en tant. Però… i si una aplicació mostra tota aquella gent amb ganes de cuinar i rebre comensals a casa seva?

Doncs això és exactament el que fa EatWith, una aplicació encara no gaire popular a Espanya però que té com a principal objectiu posar en contacte qualsevol usuari amb algú que ofereix casa seva per sopar. Altre cop, nosaltres podem ser un dia qui es cola a casa d’algú a sopar i un altre dia serem el xef de la nit.

Compartir
Article anteriorSeat Alhambra 20 Aniversari, amb més equipament
Article següentTorna la Ruta Nocturna pel cementiri de Montjuïc
Adrián Caballero
Redactor en cap. Periodista especialitzat en política amb experiència a mitjans com El Temps, Tribuna Interpretativa i Report.cat, entre d'altres. [email protected]