Quin és l’impacte dels grans esdeveniments a Catalunya?

0
Quin és l’impacte dels grans esdeveniments a Catalunya?

Analitzem tres grans esdeveniments al nostre territori

Mobile World Congress

El primer esdeveniment que analitzarem és la fira del mòbil a Barcelona. El Mobile World Congress és el congrés més important del món de la telefonia mòbil, les seves xifres són realment impressionants: 93.000 visitants i un impacte econòmic de 436 milions d’euros en només quatre dies. Ada Colau, nova alcaldessa de la ciutat comtal, es qüestiona diversos aspectes del congrés, encara que ha enviat una oferta als seus organitzadors per aconseguir que aquest esdeveniment se celebri a Barcelona més enllà de l’any 2018. Les noves condicions que ofereix l’Ajuntament barceloní per a obtenir la continuïtat de la fira no són de domini públic, l’organització sempre ha declarat que manté una bona relació amb la ciutat. Tan bona és aquesta relació que, a més del congrés, es va plantejar que la ciutat mantingués el cognom mobile durant tot l’any.

A part del centre Mobile Center a plaça Catalunya, l’empresa que gestiona l’esdeveniment és present en diversos projectes d’educació i salut. “El congrés va arribar l’any 2006, dedicat a la indústria mòbil. Amb els anys i d’ençà que el mòbil és la porta d’Internet, la importància estratègica és incalculable”, indica el professor d’IESE Javier Zamora al diari EL PAÍS. “Ara mateix són els Jocs Olímpics d’Internet. Posa a Barcelona al mapa de molts alts directius i indústries”.

Gran Premi de Catalunya de Fórmula 1

Ada Colau ja ha indicat que revisarà, possiblement reduirà o cancel·larà, l’aportació econòmica de quatre milions d’euros que realitza des de 2012 l’Ajuntament al Circuit de Barcelona-Catalunya. No és la primera vegada que es qüestionen els fons públics que van a la butxaca de Bernie Ecclestone.

L’any 2011, en plena època de retallades socials, el Govern de CiU va plantejar a l’Executiu valencià la possibilitat de compartir el Gran Premi de Fórmula 1 amb l’objectiu de reduir costos. Andreu Mas-Colell, conseller d’Economia, va defensar que havia de ser el sector privat qui assumís aquestes aportacions.

Tot i els problemes econòmics que estem patint, el Circuit ha renovat el contracte de la F1 fins a 2019, aquest fet exigeix un pressupost de gairebé 34 milions d’euros. La societat que gestiona l’equipament rep uns 12 milions d’euros que es reparteixen de la següent forma: sis de la Generalitat, quatre de l’Ajuntament barceloní i dos de la Diputació. El Circuit argumenta que aquestes aportacions són indispensables per al territori perquè finalment es transformen en un impacte econòmic de 332 milions d’euros, 188 d’aquests són generats pel Gran Premi d’Espanya. Segons Luis Vives, professor d’Esade entrevistat pel diari EL PAÍS, el Gran Premi representa un “aparador” per a les marques Barcelona i Catalunya.

Jocs Olímpics d’Hivern Barcelona-Pirineus 2026

Encara que no està del tot clar si la candidatura de Barcelona-Pirineus per als Jocs Olímpics d’Hivern de 2026 sortirà guanyadora, és realment interessant analitzar el possible impacte que podrien significar.

El programa electoral de l’actual alcalde en funcions, Xavier Trias, parlava de “seguir treballant en el projecte de Candidatura Olímpica de Barcelona com a un projecte de suport al Pirineu”, sense precisar cap data. Una estimació oficial feta el 2013 pensant en la celebració dels jocs l’any 2022 pressupostava la despesa en 2.683 milions d’euros, aquesta suposaria un impacte total sobre l’economia catalana d’uns 9.400 milions d’euros i la creació de 81.000 llocs de treball entre 2016 i 2022.

El professor d’IESE Antonio Dávila assenyala la complexitat d’analitzar l’impacte econòmic d’aquest tipus d’esdeveniments: “Per a fer estimacions d’impacte hem de basar-nos en suposicions”. Dávila creu que les administracions haurien de valorar invertir en la seva marca “dins d’una estratègia de posicionament dins d’un sector que et distingeix. Com l’esport, pel qual Barcelona ha apostat”. L’expert considera que “és necessari tenir una estratègia global” i indica que “qualsevol canvi té un risc i s’hauria de buscar una altra estratègia: no pots prescindir sense reemplaçar”. A més Dávila considera que les administracions haurien “d’analitzar el retorn de les seves inversions en esdeveniments i negociar més”.