Els nutricionistes recomanen tornar a la dieta mediterrània

0
dieta mediterrània- diari català
FLICKR/L.A. FOODIE
dieta mediterrània- diari català
FLICKR/L.A. FOODIE

Recomanen el consum ocasional de carn vermella i processada, i tornar a la dieta mediterrània

La vocal de la Junta Directiva de la Societat Espanyola d’Endocrinologia i Nutrició (SEEN), la doctora María Ballesteros, recomana el consum ocasional de carn vermella i processada, i tornar a la dieta mediterrània tradicional, on predomina la fruita, la verdura i el peix.

En aquests termes s’ha referit en una entrevista a Europa Press, després de conèixer-se l’alerta de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que després d’un canvi de classificació per part de l’Agència Internacional per a la Investigació sobre el Càncer (IARC), ha classificat els productes carnis processats i les carns vermelles com a productes que poden causar càncer.

“Des dels anys 60 ha augmentat un 50% el consum de carn a Espanya. Hem americanitzat la nostra dieta i ho hem fet malament, hauríem de mantenir el nostre patró mediterrani que ha demostrat que disminueix el risc de càncer i de malalties cardiovasculars“, explica Ballesteros.

Segons la seva opinió, les carns vermelles haurien de consumir-se “com a màxim” dues vegades a la setmana, mentre que les processades no haurien d’excedir d’un dia a la setmana. “Un consum ocasional no significa que no calgui consumir aquesta carn”, adverteix.

L’experta creu que “no cal exagerar les coses”, ja que la classificació de l’agència de l’OMS “no valora el risc” i, per tant, “no se’n pot equiparar el consum amb el del tabac”.

Aquesta alerta afirma el que ja fa temps que es diu des de les societats científiques i mèdiques, és a dir que “cal consumir menys carn vermella i processada en una dieta equilibrada“.

La carn vermella té propietats nutricionals que no poden ser menyspreades a la dieta, és rica en proteïnes, ferro -de més fàcil absorció que el de productes vegetals-, zinc i vitamines del grup B. “En l’alimentació cal que entre un 15 i un 20% de les calories de la dieta vinguin de proteïnes, de manera que també cal consumir proteïnes, i aquesta alerta no és un cant al vegetarianisme”, afirma.

L’experta recorda que la carn processada és tota la que ha seguit un procés que ha fet que en canviïn les propietats, ja sigui perquè es conservi millor o per millorar-ne el gust. “La carn processada és la que no traiem directament de l’animal per cuinar-la; és a dir la que requereix una manipulació”, afirma.

“Tenim molt clar des de fa molts anys que el nostre patró alimentari canvia a pitjor, i en aquest sentit hem de treballar per tornar a la dieta mediterrània, amb menys carn, més peix, fruites i verdures, amb oli d’oliva, que ha demostrat que redueix els problemes cardiovasculars i el risc de càncer”, conclou.