Un comiat amb estil i un treball ben fet

“Arribem amb uns objectius ambiciosos però ben definits. El camí no ha estat fàcil, però amb esforç, treball i els mitjans i la tecnologia del gegant mundial en la fabricació de pneumàtics, els objectius han estat aconseguits. Ara, amb enorme satisfacció i orgull, però també amb tristesa pel comiat, ens allunyem de la qual ha estat la nostra família…”

Bridgestone a MotoGP 2002-2015

Repassem Bridgestone a MOTOGP - Diari Català
Bridgestone a MotoGP 2002-2015

Nou vegades Campions del Món de MotoGP:

– 2002 Primera pole. GP d’Austràlia. Jeremy McWilliams (Proton Team KR)

– 2003 3º Lloc. GP de Brasil. Makoto Tamada (Pramac Racing)

– 2004 Dues victòries. GP de Brasil i Japó. Makoto Tamada (Camel Honda)

– 2005 Dues victòries. GP del Japó i Malàisia. Loris Capirossi (Ducati)

– 2006 Tres victòries. Loris Capirossi (Ducati)

– 2007 Campió del Món de MotoGP amb Casey Stoner i Ducati

– 2008 Campió del Món de MotoGP amb Valentino Rossi i Yamaha

– 2009 Campió del Món de MotoGP amb Valentino Rossi i Yamaha

– 2010 Campió del Món de MotoGP amb Jorge Lorenzo i Yamaha

– 2011 Campió del Món de MotoGP amb Casey Stoner i Honda

– 2012 Campió del Món de MotoGP amb Jorge Lorenzo i Yamaha

– 2013 Campió del Món de MotoGP amb Marc Márquez i Honda

– 2014 Campió del Món de MotoGP amb Marc Márquez i Honda

– 2015 Campió del Món de MotoGP amb Jorge Lorenzo i Yamaha

Bridgestone i la competició són una mateixa cosa. Per al fabricant japonès, la competició és el laboratori perfecte per al desenvolupament de la més avançada i eficaç tecnologia; des dels diferents tipus de compostos a les estructures més resistents. És també el camí més curt i eficient per oferir als clients de tot el món els millors productes de carretera, i per extensió, és el més potent dels aparadors mundials per donar a conèixer la marca, els productes i el compromís del fabricant amb els seus clients.

A Bridgestone li agrada competir, l’atreuen els reptes i les dificultats. Així ha quedat demostrat al llarg de la seva extensa activitat esportiva, que avui és la seva principal targeta de presentació. Des que el Departament de Bridgestone Motorsport es va establir al 1976, la marca japonesa ha conquistat els principals títols en totes les àrees de l’esport del motor en les quals s’ha involucrat; des del Karting a Le Mans, passant pel París-Dakar i la Fórmula 1, encara que potser la història més bella ha estat la que ha escrit al món de les dues rodes, i en particular a MotoGP.

Repassem Bridgestone a MOTOGP - Diari Català
Bridgestone a MotoGP 2002-2015

Al cim de MotoGP

Bridgestone va arribar al Campionat del Món de MotoGP a l’inici de l’era dels motors de quatre temps, al 2002. La novetat, la potència de les noves màquines i la ràpida evolució de les motos, tant a l’apartat de motors com en el de xassís, va posar en escac als enginyers, que ràpidament van començar a crear nous pneumàtics, que al seu torn requerien nous processos de fabricació i materials, per aconseguir unes excel·lents exigències d’adherència i resistència.

El departament de Motorsport va treballar sense descans per estar a l’alçada de l’esperat. La marca va apostar molt fort per l’èxit en MotoGP i va dotar de tots els recursos necessaris al departament, tan econòmics com a humans, amb l’objectiu de convertir-se en el líder mundial en el desenvolupament dels millors pneumàtics de competició. I els resultats no es van fer esperar: la primera pole position va arribar en el seu primer any en competició. Un any després, al 2003, va arribar el primer podi, i la primera victòria per Bridgestone va ser una realitat al 2004, en el Gran Premi de Brasil. El somni de MotoGP prenia forma i els resultats començaven a arribar.

La resta és un bonic idil·li entre el Campionat més atractiu del moment i els treballadors de Bridgestone, i forma part de la història moderna de l’espectacle més gran del món del motor sobre dues rodes. Un èxit absolut en el qual Bridgestone no va deixar d’ascendir de la mà de MotoGP al llarg d’una mica més d’una dècada daurada del motociclisme. Al 2005 i 2006 van arribar les victòries i també la màxima popularitat en la paddock, i al 2007 va arribar el primer títol de Campió del Món de MotoGP amb Casey Stoner i Ducati.

La família de Bridgestone en els Grans Premis va seguir creixent, i al 2008, amb Valentino Rossi i Yamaha, va arribar el segon títol absolut de Campions del Món de MotoGP, un èxit i domini que va arribar confirmat pel reconeixement mundial de la qualitat i eficàcia del producte de Bridgestone, que li va valer l’honor de convertir-se en el primer Proveïdor Oficial de MotoGP. Bridgestone era, indiscutiblement, el líder mundial en pneumàtics de motociclisme.

Repassem Bridgestone a MOTOGP - Diari Català
Bridgestone a MotoGP 2002-2015

Quatre títols espanyols de Campió del Món de MotoGP

Sense competència per haver aconseguit un nivell difícil d’emular per a la resta dels fabricants, però amb el repte constant de millorar cada dia, cada Gran Premi per donar el millor servei als més exigents equips inscrits en el Mundial de MotoGP, Bridgestone va continuar collint èxits, alguns tan importants com els dos títols aconseguits per Jorge Lorenzo, i els dos títols sumats per Marc Márquez. Són els títols que han fet somiar, créixer i vibrar a una de les aficions més expertes, apassionades i nombroses del món, a l’afició espanyola, amb la qual Bridgestone té una especial sintonia.

Repassem Bridgestone a MOTOGP - Diari Català
Bridgestone a MotoGP 2002-2015

Els pneumàtics de MotoGP

La tecnologia desenvolupada per Bridgestone en la fabricació dels pneumàtics de MotoGP és un tresor gelosament guardat pels enginyers de la marca japonesa, fins a tal punt que els pneumàtics són subministrats per a cada carrera, a cada equip, i cada pilot, i en acabar la mateixa són recuperats per la marca. Tots els pneumàtics de competició de Bridgestone estan perfectament identificats i són propietat de Bridgestone, que els cedeix sense cost als equips de MotoGP.

Ser subministrador únic és un honor i un gran prestigi mundial, però també és una exigència colossal que a Bridgestone va ser assumida com un repte determinant. Per això Bridgestone es va posar per meta l’excel·lència en el servei als seus equips i pilots, i per això va desenvolupar pneumàtics específics per a cada esdeveniment de MotoGP; en funció de les condicions de l’asfalt, les característiques del circuit i la climatologia del lloc. Tot això després de treballar amb milions de dades i variables extrets del test realitzats pels quals han estat els seus socis durant tots aquests anys, com són tots i cadascun dels equips de la màxima categoria del motociclisme mundial. Els compostos són seleccionats per Bridgestone abans del cap de setmana, i cada pneumàtic és adjudicat a un pilot per mitjà d’un sistema de codi de barres que controla Bridgestone i la FIM. Igualtat absoluta, màxima esportivitat i respecte per les regles del joc.

Cada pilot pot utilitzar fins a un màxim de 21 pneumàtics llisos durant cada cap de setmana de Gran Premi, i fins a dotze pneumàtics de pluja, si les condicions són humides. En cada Gran Premi, Bridgestone posa a la disposició de cada pilot tres compostos per a la roda davantera, i dos compostos per al pneumàtic posterior. Per a condicions mullades, dues opcions (una opció principal i una altra alternativa) en compostos està disponible. Amb cada pole position, amb cada volta ràpida i cada victòria, Bridgestone ha fet un pas més en la seva evolució tècnica, sense deixar d’aprendre en cada cursa, i sense deixar d’ajudar a cada pilot. Bridgestone deixa el Campionat de MotoGP, però ho fa deixant el llistó molt alt per a les futures generacions.

Repassem Bridgestone a MOTOGP - Diari Català
Bridgestone a MotoGP 2002-2015

Bridgestone en el Campionat del Món de MotoGP: Any a any

  • 2002 Debut a MotoGP amb dos equips, Kanemoto Racing i Proton Team KR. Jeremy McWilliams (Proton Team KR) aconsegueix la primera “pole position” en el GP d’Austràlia.
  • 2003 Pramac Racing i Proton Team KR amb Bridgestone. Makoto Tamada (Pramac) 3º a Brasil.
  • 2004 Camel Honda, Kawasaki Racing i Suzuki amb Bridgestone. Tamada (Camel Honda): Victòries a Brasil i Japó.
  • 2005 Ducati, Kawasaki i Suzuki amb Bridgestone. Victòries al Japó i Malàisia amb Loris Capirossi i Ducati.
  • 2006 Ducati, Kawasaki i Suzuki amb Bridgestone. Molts podis. Tres victòries amb Loris Capirossi i Ducati.
  • 2007 Els pilots Bridgestone guanyen 12 de 18 curses. Casey Stoner i Ducati aconsegueixen el primer Campionat del Món de MotoGP per Bridgestone.
  • 2008 Bridgestone amb sis equips i 11 pilots. Victoria en 15 de 18 curses. Valentino Rossi i Yamaha aconsegueixen el segon Campionat del Món de MotoGP per Bridgestone (sisè títol per a Valentino Rossi).
  • 2009 Bridgestone Proveïdor Oficial de Pneumàtics del Moto GP. Cinc pilots diferents guanyen curses i onze pugen al podi. Valentino Rossi i Yamaha aconsegueixen el tercer Campionat del Món de MotoGP per Bridgestone.
  • 2010 Campionat del Món per a Jorge Lorenzo. Jorge Lorenzo i Yamaha aconsegueixen el quart Campionat del Món per Bridgestone. A Malàisia, Bridgestone celebra, el seu 150 Gran Premi, en la categoria regna.
  • 2011 Campionat del Món per a Casey Stoner. Casey Stoner dona a Bridgestone el seu cinquè títol mundial en MotoGP. Stoner suma 10 victòries.
  • 2012 Canvis en MotoGP; motors de 1000 cc i classe CRT. Jorge Lorenzo i Yamaha aconsegueixen el segon títol per al pilot espanyol i el sisè títol absolut per Bridgestone.
  • 2013 Marc Márquez fa història i es converteix en el campió més jove de MotoGP. Marc Márquez i Honda baten tots els records i donen a Bridgestone el setè títol de Campions en MotoGP. El jove pilot espanyol segueix fent història i suma tretze victòries
  • 2014 Segon títol per a Marc Márquez. Marc Márquez i Honda amb la més sofisticada tecnologia dels pneumàtics Bridgestone Battlax s’adjudiquen el seu segon títol i el vuitè de Bridgestone.
  • 2015 Tercer titol de campió del món per a Jorge Lorenzo i Yamaha campiona del món de constructors.
Repassem Bridgestone a MOTOGP - Diari Català
Bridgestone a MotoGP 2002-2015

Entrevista amb Hiroshi Yamada, Manager de Bridgestone Motorsport.

“El compromís i l’èxit de Bridgestone a MotoGP han donat a la marca un gran avantatge sobre els seus competidors per la transferència de la tecnologia de competició al gran públic”.

Els motociclistes de tot el món es beneficien de la llarga història de Bridgestone a MotoGP.

Repassem Bridgestone a MOTOGP - Diari Català
Bridgestone a MotoGP 2002-2015

Com es beneficien els Bridgestone de carretera de la tecnologia desenvolupada en MotoGP?

Després de catorze anys de dur treball a MotoGP hem vist i viscut moltes innovacions en les motos de Gran Premi. Hem desenvolupat noves tecnologies per millorar el rendiment dels nostres pneumàtics i la major part d’aquesta tecnologia ja ha estat transferida els pneumàtics de carretera. Un pneumàtic de MotoGP necessita alta adherència, durabilitat i facilitat de control, que és el mateix que volem per als nostres clients. Per això el nostre equip de desenvolupament de MotoGP treballa al costat de l’equip de desenvolupament de pneumàtics per a motocicletes de carretera, així són capaces de transferir ràpidament la tecnologia desenvolupada a MotoGP.

Quina tecnologia de MotoGP han tingut el benefici més gran per als pneumàtics de carretera?

Al marge dels processos de construcció i compostos, un dels majors beneficis ha estat la millora a la tecnologia de producció. Les tècniques de MotoGP han ajudat a les nostres fàbriques a ser més eficients en la producció de pneumàtics de major qualitat en un menor període de temps. Una altra clau de desenvolupament és el sistema Optmised Contact Patch Technology, que permet als nostres pneumàtics mantenir la superfície més gran de contacte possible en tots els angles d’inclinació.

La tecnologia desenvolupada per MotoGP afecta a altres tipus de pneumàtics?

La tecnologia pot ser transferida a una gran varietat de pneumàtics. Alguns dels elements de construcció i compostos ja han estat aplicats als nostres pneumàtics de cotxe, però la tecnologia de MotoGP s’aplica especialment a pneumàtics de motocicleta.

Repassem Bridgestone a MOTOGP - Diari Català
Bridgestone a MotoGP 2002-2015

Quina família de pneumàtics Bridgestone està més relacionada amb MotoGP?

Les tecnologies específiques de MotoGP que hem utilitzat en els pneumàtics de carretera són un secret gelosament guardat… Però per exemple, l’últim pneumàtic “hypersport” que hem llançat, el RS10, té bona part de la tecnologia que s’empra a MotoGP. És un pneumàtic d’alt rendiment que és de sèrie en la RC213V-S, Kawasaki H2 i Yamaha R1M. Però tots els nostres pneumàtics de motocicleta, en particular el S20 EVO, el T30 EVO i el R10 de competició, tenen molt de les lliçons apreses en MotoGP.

El desenvolupament dels compostos de Fórmula 1 s’han aplicat a MotoGP?

Guanyem molta experiència en Fórmula 1, però les característiques i composició dels pneumàtics són molt diferents. Malgrat això, l’encreuament de tecnologia lògicament ens ha ajudat a MotoGP. Molts dels compostos desenvolupats per a Fórmula 1 també podrien ser utilitzats a MotoGP, però el posicionament del compost és molt diferent, ja que en la Fórmula 1 no és necessari fer front als angles d’inclinació. Vam aprendre molt de la F1 en anàlisi de dades de rendiment, la qual cosa ens han ajudat a MotoGP. La tecnologia de simulació, crucial en Fórmula 1, ha estat molt positiva i ens ha permès comprendre millor com funcionen abans d’arribar a la pista.

Amb la marxa de MotoGP, com es mantindrà Bridgestone en l’avantguarda de la tecnologia de pneumàtics de motocicleta en els propers anys?

Hem après molt en catorze anys amb MotoGP, i hem transferit una gran quantitat de tecnologia a la nostra gamma de pneumàtics, però encara tenim una gran quantitat d’avanços tecnològics desenvolupats en les temporades més recents que encara hem de transferir plenament als nostres pneumàtics de carretera. Així que encara tenim una gran quantitat d’armes en el nostre arsenal! Tenim nous pneumàtics que arribaran al mercat en els mesos vinents i que comptaran amb la nostra última tecnologia desenvolupada en els circuits de MotoGP de tot el món. I a més, seguirem treballant.

Repassem Bridgestone a MOTOGP - Diari Català
Bridgestone a MotoGP 2002-2015

Masaaki Tsuya, CEO de Bridgestone Corporation:

“La participació de Bridgestone a MotoGP ha estat un gran èxit, ja que ha ajudat a construir la consciència de la nostra empresa en una escala global, al mateix temps que ens ajuda a mostrar els nostres pneumàtics més innovadors, i la millor tecnologia per al món sencer”

“L’èxit com a proveïdor de pneumàtics en MotoGP s’ha construït sota la nostra filosofia de proporcionar un suport just i equitatiu a tots els pilots i equips, al mateix temps que oferim productes de la més alta qualitat i rendiment”.

Shu Ishibashi, Vicepresident Sènior, Màrqueting de Bridgestone Corporation:

“Des de 2002 hem invertit una quantitat important de recursos a MotoGP per convertir-nos en el fabricant més gran de pneumàtics, i ho hem aconseguit. L’estreta associació amb Dorna i els equips de MotoGP va culminar amb el nomenament de Bridgestone com a Proveïdor Oficial del Campionat”.

MotoGP ha estat una plataforma de desenvolupament extremadament interessant i ens ha permès introduir tecnologies avançades en els nostres productes destinats al públic per a benefici dels nostres clients”.

Repassem Bridgestone a MOTOGP - Diari Català
Bridgestone a MotoGP 2002-2015

Hiroshi Yamada, Manager de Bridgestone Motorsport:

“El públic associa a Bridgestone amb el més espectacular de MotoGP. El campionat és ara més ràpid i espectacular que mai, en bona part gràcies als pneumàtics que lliuren nivells molt alts de seguretat per als pilots. Els nostres pneumàtics han jugat un paper determinant en aquest progrés, gràcies al nostre continu desenvolupament associat a l’evolució tècnica de les motos de MotoGP”.

“El nostre objectiu al 2002 va ser demostrar la nostra tecnologia al món, i després de només sis anys aconseguim l’objectiu en guanyar dos Mundials consecutius, 2007 i 2008, durant la (guerra de pneumàtics). Des de 2009, hem tingut l’honor de ser el proveïdor oficial de pneumàtics de MotoGP, i sempre desenvolupant la millor tecnologia, i proporcionant a cada equip els més alts nivells de servei. Això és Bridgestone”.

Shinji Aoki, Manager Bridgestone Motorsport Tyre Development:

“La nostra prioritat és millorar la seguretat dels pilots fabricant pneumàtics més predictibles i d’escalfament més ràpid”.

Bridgestone ha llançat els nous pneumàtics de carretera BATTLAX perquè creiem fermament que la tecnologia desenvolupada a MotoGP és per a tothom”.

Bridgestone Europe (BSEU)