‘Rumor i mar de fons’

0

El Museu d’Art Contemporani de Barcelona (Macba) es farà eco del ‘rumor i mar de fons’ generat pel moviment ‘punk’

Rumor i mar de fons‘ una exposició en el panorama cultural i artístic del ‘punk’ que es podrà veure a partir de l’11 de maig al MACBA, ha anunciat el director, Ferran Barenblit, en roda de premsa per presentar la temporada 2016.

Després del seu pas pel Centre d’Art Dos de Maig de la Comunitat de Madrid, sota la direcció de Barenblit fins a juliol del 2015, l’exposició arribarà a la capital catalana amb més obres, documentació i enllaços amb la comunitat local, ha subratllat el director, que aquest any tindrà un pressupost de 10,4 milions respecte als 10,6 de l’any anterior.

L’exposició, un recorregut per les influències del ‘punk’ a l’art actual sense ser una mostra musical estrictament, és la principal aportació de Barenblit a la temporada, que ha heretat en la seva majoria del seu antecessor Bartomeu Marí, cessat després de la polèmica per la censura inicial d’una exhibició amb una obra del rei Joan Carles I sodomitzant-se.

Una altra de les principals novetats de la temporada és la convocatòria d’un concurs públic per trobar amb ‘celeritat’ un conservador cap i un cap d’Educació i Programes Públics que ajudaran a completar l’equip del museu, que es va quedar sense les figures clau de Valentín Roma i Paul B.Preciado com a conseqüència de la polèmica per l’escultura del Rei.

Barenblit no ha amagat que la convocatòria del concurs és per a ell una novetat, que no li disgusta, i que s’emmarca en una nova normativa del consistori barceloní, ara majoritari en el patronat del museu: ‘Des d’octubre vam entrar en el perímetre jurídic de l’Ajuntament’, ha assenyalat el director.

Malgrat que la majoria de la temporada és herència del seu antecessor, Barenblit ha assegurat assumir-la com totalment seva, i ha insistit en la voluntat de museu de seguir recuperant veus no hegemòniques, l’esperit crític, expandir-se la seva visió per nous territoris geogràfics i parlar d’història i de futur.

‘Macba del 2035’

“Tota la temporada és meva”, ha subratllat, i ha remarcat que –després del 20 aniversari del Macba el 28 de novembre– la institució es troba en un dilema per pensar el “Macba del 2035” i començar a traçar aquest futur des de ja.

Ha emmarcat el 2016 com un ‘any de canvis‘ tant per a la institució com per a la ciutat, que actualment estudia el pla d’obres del museu que s’ha marcat gener del 2017 com a data per acabar d’incloure la plaça amb una connexió de tots els edificis, una nova cafeteria, obres en el paviment, enllumenat i una nova entrada per accedir a l’edifici pantalla.

Entre les exposicions que es podran aquest any destaca la de la nord-americana Andrea Fraser que, a partir d’abril, mostrarà ‘L’1 c’est moi‘ amb preguntes sobre què volen artistes, col·leccionistes, galeristes, patrons, directors i públics de l’art.

Amb l’artista veneçolà José Antonio Hernández-Díez, el museu oferirà un “espai per a la imaginació i l’especulació” que qüestionarà el domini d’artistes europeus i nord-americans.

Una exposició coproduïda amb el Garatge Museum of Contemporary Art de Moscou i comissariada per Bartomeu Marí servirà per qüestionar l”estatus de la imatge’ amb els arxius de l’Arab Image Foundation a Beirut (Líban).

L’exdirector de la Tate Modern Vicent Todolí arribarà al museu a partir d’octubre per comissariar l’exposició dedicada a l’artista Antoni Miralda, que va convertir un acte tan universal com l’àpat en un univers creatiu.

L”eufòria’ dels 80

El novembre, es podrà veure en una exposició ‘el que l’eufòria va ocultar‘ durant els anys 80, quan es va imposar un relat oficial d’instauració de la democràcia que va prioritzar la necessitat a la raó i que consolidaria una mirada que va privilegiar el futur abans que l’anàlisi del passat recent.