El Seat León Cupra arriba amb 10 CV més, un lleuger canvi estètic, molta tecnologia i un dinamisme de conducció digne de qualsevol esportiu més costós

Després d’haver escalfat els motors dels nostres seguidors i accelerat les seves pulsacions amb alguna que altra foto toca explicar bé de que va el nou Seat León Cupra. El primer que cal subratllar d’aquest nou Cupra és el seu esperit esportiu i ho demostra penjant-se la medalla de ser el Seat de producció més potent fins avui. No comencem gens malament. Aquesta vegada la versió més potent de la gamma León arriba amb només un motor de 290 CV, un so únic i tota la tecnologia possible a més del ventall de possibilitats de personalització. Arriba als 100 km/h en 5,6 segons i 5,7 amb canvi manual a més de tenir la velocitat màxima limitada als 250 km/h.Per els avariciosos que no puguin arribar al final del text, poden encarregar-lo ja als concessionaris tant en la carrosseria SC (tres portes), cinc portes o ST (familiar).

León Cupra a terramar
El nou León Cupra a Terramar

Durant la seva presentació a Barcelona hem pogut provar aquesta ‘bestiola’ en tots els àmbits imaginables: carretera, tram tancat i autòdrom. Sí, sí com esteu llegint. Resulta que prop de Sitges es troba l’Autòdrom de Terramar, el tercer construït a Europa (el quart del món) i que va ser inaugurat per Alfonso XIII en el primer Gran Prix. A la nostra arribada ens esperava Jordi Gené perquè provéssim el primer León Cupra (la versió del 2000) per les seves corbes ovalades. Els 65 i 90 graus d’inclinació posen els pèls de punta a qualsevol. M’ha sorprès la suavitat d’aquest model, que ja té gairebé vint anys i va ser un pioner de l’època. Va superar la barrera dels 200 CV (204) i és el primer Seat (i únic) que compta amb un motor de sis cilindres en V. Model de col·leccionista. També ens esperava una exposició de cada versió Cupra que va sortir al mercat des de 1996 inclòs l’Ibiza Kit Car, el primer embrió Cupra de la firma espanyola.

“El Cupra és una icona que representa l’essència de la marca Seat” sentencia Lucca de Meo, president de Seat davant el seu nou model, i no és per menys. Comptar amb la base d’un disseny com el del León ja l’ajuda molt. No m’agrada molt parlar del disseny, és alguna cosa personal i subjectiva. A més en aquest sentit el Seat León Cupra no presenta diferències notables però si detalls que li confereixen la seva pròpia identitat. Les llantes d’aliatge de disseny exclusiu, les pinces de fre Brembo de color vermell, les llunes tintades i algun detall més com els identificadors Cupra a la graella, laterals i portó posterior. El model de sèrie ve fins als topalls però tens amb elements per poder personalitzar-ho al teu gust, com s’ha vist en imatges prèvies corren diverses opcions de disseny que són: White Line, Black Line i Orange Line. Això anirà una mica en funció dels gustos de cada conductor i compten amb detalls únics que donarien per a un altre text. Millor us deixarem les fotos perquè li feu un cop d’ull. Totes les versions amb Fars Full LED, per descomptat.

Igual que en el seu exterior, l’interior no difereix massa de la versió “normal” però el que canvia ho fa amb un motiu molt concret, augmentar la sensació d’agressivitat. Un objectiu molt ben resolt. Els seients esportius amb tapisseria específica i l’identificatiu CUPRA per tots costats, pedals i canvi revestits d’alumini, les lleves en la versió DSG i els estreps amb logo Cupra (igual que el volant i el canvi) posen a to a qualsevol. Quant a l’equipament cal destacar l’opció de optar a montar el Seat Full Link, un sistema de connectivitat que permet tenir el teu telèfon en la pantalla tàctil multifunció de 6,5 polzades que ja té el León FR. A més, compta amb el sistema de navegació Navy System i l’aplicació Connect App que té les funcions ‘Llegeix-me’ i ‘Resposta de veu’ (et dicta els missatges rebuts i converteix la teva veu en text). De sistemes de seguretat també podríem parlar llargament però ho resumiré en el més important: el sistema d’assistència de seguretat ACC amb Front Assist, la funció de frenat d’emergència en ciutat, detector de fatiga i l’assistent de sortida involuntària de carril. Però el millor, no ens enganyem, està amagat sota el capó.

El so de la bèstia del Cupra
Interior del nou Seat León Cupra

El propulsor 2.0 TSI de doble injecció i distribució variable té 10 CV més que el model anterior gràcies al perfeccionament del lliurament d’aire (i la gestió de la pressió) a les vàlvules. Aquest ‘bitxo’ s’ofereix amb dos tipus de canvi, la caixa manual de sis velocitats o la immillorable (per ara) versió automàtica DSG. En el cas de l’Ibiza Cupra, que es va presentar farà pocs mesos la mecànica automàtica, no s’ofereix i els responsables de la marca ho ha justificat pel tipus de client que es pot permetre un León, de més alt nivell adquisitiu i que pot pagar la diferència d’una opció a l’altra (2.080 euros).

Anem al seu comportament, que no ha deixat a ningú indiferent. Per aconseguir aquesta unanimitat entre els provadors el nou Seat León Cupra compta amb sistemes clau com el DCC (Control de xassís adaptatiu), el diferencial autoblocant de l’eix davanter, la direcció progressiva, el control d’estabilitat i el Cupra Drive Profile. Anem a pams. El primer sistema de tots aconsegueix millorar la resposta del cotxe tenint en compte les condicions de la carretera, el segon millora la tracció, el tercer facilita l’adreça i la fa més directa. El control d’estabilitat permet una conducció més esportiva sense pors i incrementa el seu dinamisme. Per acabar el Drive Profile ofereix modes de conducció. Aquestes opcions (Eco, Confort, Sport, Cupra i individual) canvien notablement el comportament del cotxe. Moltes vegades aquests canvis són amb prou feines percebuts pels seus usuaris però en aquest cas queda clar a quina versió del cotxe ens trobem, sobretot si escollim el caràcter Cupra. El motor es posa més content i està més despert, el seu canvi és més esportiu, l’adreça més dura i el diferencial autoblocant actua d’una forma lleugera, permetent una mica més de joc al conductor.

León Cupra - diaricatala
El motor del nou Cupra és un 2.0 TSI

Diari Català ha pogut provar el model cinc portes amb canvi manual i el primer a destacar és que en trepitjar l’accelerador del nou Seat León Cupra saps que no et trobes davant de qualsevol cotxe. Que va. Tot ell et convida a trepitjar a fons i gràcies a Seat hem pogut fer-ho en un tram tancat per a nosaltres. La seva resposta és immediata, sense titubejos i lliurant la potència d’una forma progressiva però animada. Vull destacar, per sobre de qualsevol cosa, el gran treball dels enginyers amb el tub de fuita. Pot semblar una ximpleria però les modificacions han convertit al so d’aquest Cupra en el més bonic que vas a escoltar en molt temps. Molt personal, gairebé metàl·lic i realment sonor però sense ser estrident. Deixant els detalls més passionals a un costat, el dinamisme del nou León Cupra és destacable. La seva adreça ha millorat i molt, directa i sense fluixejar col·loca al cotxe on demanes quan ho demanes, un detall generat pel nou diferencial autoblocant. El control d’estabilitat et permet sentir que tens el control i que no li pesa el cul, parlant clar.

Sens dubte tots aquests sistemes d’ajuda a la conducció converteixen al nou Seat León Cupra en una fera de la carretera. És possible que el seu lloc no estigui entre nosaltres i més aviat en els circuits privats però no anem a conformar-nos amb això. El volem en les nostres carreteres. Ja està disponible amb un preu de sortida de 34.050 euros sense descomptes de marca ni pla PIVE. Si voleu aprofitar-vos es pot arribar a aconseguir un model tres portes amb canvi manual per 28.360 euros. Un preu que si pares a pensar en el cotxe que conduiras no està gens malament, ni sembla desorbitat. Segons la marca esperen arribar a les 230 unitats de l’actual generació i creuen que seguiran amb la tendència del mercat que col·loca al 3 portes amb canvi DSG en el clar favorit del nostre públic. Ara com ara no han volgut avançar gens sobre si hi haurà, o no, una versió Cupra R com en totes les generacions anteriors però estarem ‘al tanto’ per informar de qualsevol novetat.