El salt qualitatiu del Seat León ST FR és notable, sens dubte és un gran candidat per a les famílies

El nou Seat León ST va sortir de les fàbriques al 2014 però cal posar-se al volant d’aquest familiar per entendre l’èxit que recull. La seva presentació va passar desapercebuda però per això tenim l’oportunitat de provar més a fons els models que proporcionen les fàbriques i esprémer-los al màxim. En aquest cas ens centrem en la versió més potent de la gamma, el Seat León ST FR 2.0 TDi de 184 CV, i us avanço un titular: el familiar més complet.

Quan veus un model com el Seat León ST FR el primer que penses és en tenir un parell o tres de nens per ocupar l’enorme espai del seu interior. Però no. Ara per ara no ens avancem. Un altre detall que transmet la seva estètica és la pertinença al grup VAG, que queda patent gràcies a les seves línies decidides, un parell de blisters en els seus laterals i moltes arestes que afilen tant la mirada dels seus grups òptics com els retrovisores i els fars posteriors. En termes generals, el seu disseny aconsegueix conjugar elegància, esportivitat i practicitat que juntament amb la seva capacitat mecànica i prestacions el situen com el millor Seat.

El nou Seat León ST FR
El nou Seat León ST FR és perfecte per a viatges de llarga durada | Foto: Telva Somoza

Impressions de disseny

Si ens centrem en el seu exterior no podem explicar res que ningú sàpiga. La variant amb carrosseria familiar del León és uns 0,30 metres més llarg que el cinc portes (4,54 metres), un detall que es nota, i molt, en el seu maleter i interior. Així que deixem el disseny de la carrosseria per a les fotos i fiquem-nos de ple en el seu interior. El seu disseny està pensat perquè el conductor no es distregui amb el navegador i per això la botoneria està col·locada d’una manera molt intuïtiva a més de ser agradable a la vista i al tacte. Les esferes del quadre d’instruments són digitals, grans i molt visibles i la llum pot adaptar-se al teu gust. Respecte a l’espai no existeixen grans diferències amb el model de cinc portes excepte l’amplitud de les cames, una millora que per a la nostra prova a resultat vital.

Si et deixen provar un model així has de portar-lo a la carretera i a circular, no creieu? Doncs això mateix. Hem recorregut els més de 623 quilòmetres que separen Barcelona i Madrid, passant per un bonic poble proper a Calatayud, Villarroya de la Serra. El color vermellós del les seves cases va donar nom a una petita localitat que a l’estiu s’omple d’energia i joves sense problemes desconnectats de les obligacions del dia a dia. A més, el Castell del Rei (restaurat fa pocs anys) queda perfecte amb el color de la carrosseria.

El nou Seat Leon ST FR a Villarroya de la Sierra | Foto: Telva Somoza
El nou Seat León ST FR a Villarroya de la Sierra | Foto: Telva Somoza

Durant la quilometrada hem arribat a la conclusió que l’amplitud del seu interior el converteix en el candidat perfecte per a trajectes llargs però és necessari acostumar-se a la forma dels seus seients. Un detall que em sembla bàsic i em va xocar va ser que el cinturó no és adaptable en altura. Per les que som baixetes aquest detall comença a ser clau a l’hora de l’elecció i em va sorprendre que en un model tan treballat no es comptés amb això. En canvi, el volant, els seients i tot en general es poden adaptar al teu gust i amb una àmplia llibertat de moviment.

L’equipament tecnològic és una de les bases més espremudes per la marca i amb el Seat León ST FR no s’han tallat un pèl. L’únic detall negatiu, per buscar alguna cosa, és el navegador. Tenint en compte l’efectivitat d’aplicacions com el Google Maps segueix semblant sorprenent el que costa entendre algunes indicacions dels sistemes inclosos (opcionalment) en el pack de infoentreteniment. Per acabar, pot ser que sigui alguna cosa personal però les xiuletades del Park Assist arriben a ser incòmodes durant la maniobra i malgrat desconnectar aquest sistema, torna a activar-se quan nota que t’apropes de nou a un cotxe. És una solució molt útil però en ciutat (que s’aparca deixant agulla i agulla per separació) hauria de poder anul·lar-se de forma permanent mentre realitzes l’acció.

El maleter està molt ben pensat. Té una capacitat de 587 litres (207 litres més que el cinc portes) que el converteix en un dels més grans del segment.

El nou Seat Leon ST FR
El maleter del nou Seta León ST FR és ampli i de molt fàcil accés | Foto: Telva Somoza

Però més enllà de la seva capacitat el millor d’aquest espai és l’accés, baix i molt a mà, que permet no haver de carregar amb massa pes per col·locar el material en el seu interior. En aixecar la superfície te n’adones que no compta amb roda de recanvi, sinó el kit antipunxades.

Impressions del motor

Tal com succeeix amb el León, la carrosseria familiar compta amb quatre motoritzacions gasolina, de 110, 125, 150, 180 cavalls, a més de la versió Cupra de 290 CV i quatre diésel (110, 110 Ecomotive i 150 cavalls) entre els quals es troba el propulsor de 184 CV escollit per a la versió FR. Aquest bloc de quatre cilindres en línia turbo sorprèn per la seva elasticitat i fermesa, gràcies a la potència màxima a les 4.000 voltes tens molt recorregut per estirar i estirar sense sentir que el cotxe defalleixi. Sobre el canvi DSG de set velocitats ja s’ha escrit tot i no seré jo qui posi en dubte les bondats d’aquest canvi, per res. És, sota la meva opinió, el millor canvi automàtic que he provat i no té gens que envejar a altres marques premium del seu segment. La versió que vam poder provar comptava amb l’opció de modificar el comportament del vehicle de Normal a Eco o Sport i no hi ha canvis exagerats. Malgrat ser una versió esportiva no és fàcil moure més d’una tona de cotxe així que no espereu que us deixi enganxats en el seient. Això sí, pots portar el cotxe a altes velocitats i seguir comptant amb un marge substancial per a avançaments. cal ressaltar que és un model optimitzat al màxim per mantenir un consum adequat circulant a 120-130 km/h, a partir de llavors els consums es disparen a dades properes als 7,5 litres als cent.

Impressions de conducció

Com ja he comentat anteriorment, el Seat León ST FR és, possiblement, el millor cotxe de la marca gràcies a la seva notable qualitat. És un vehicle extremadament còmode, que centra tota la seva atenció en aconseguir un confort en marxa gairebé perfecte. Dic gairebé perquè la suspensió del Skoda Octavia Combi RS em va semblar una mica millor però supera la d’altres models com el Honda Civic Tourer.

Tot i comptar amb aquesta suspensió, bastant tova, aconsegueix aportar una sensació de fermesa digna de qualsevol esportiu (no familiar). La seva direcció directa té molt a veure però no arriba a ser brusca de manera que aconsegueix que el model no es balancegi en les corbes tancades de qualsevol nacional. Això sí, si li busques les pessigolles pots arribar a notar com el cul tira de la carrosseria a les zones revirades. En estrènyer el botó Seat Drive Profile per activar el mode Sport les llums de l’interior es tornen vermelles i el so del motor s’anima una mica, no massa. La resposta és una mica més ràpida perquè el motor està més despert però, com he comentat, no és un canvi radical. Per a la ciutat el millor és activar el mode Eco, que estalvia més combustible sense perdre caràcter esportiu.

Volant del nou Seat León ST FR | Foto: Telva Somoza
Volant del nou Seat León ST FR | Foto: Telva Somoza

Dels seus sistemes d’ajuda a la conducció no es pot dir res dolent. Durant els últims anys aquest apartat ha millorat sense parar arribant a aconseguir coses que semblaven inassolibles. Si actives el control de carril i el de creuer pots arribar a temptar a la sort deixant anar el volant (sempre en zones segures) i notar com és capaç de circular com si d’un model autònom es tractés. Pur futurisme.