Telefónica lluita conta els efectes de la vaga

0

Telefónica lluita conta els efectes de la vaga de subcontractades

L’objectiu és reparar 40.000 avaries causades per la vaga

Telefónica España ha posat en marxa un pla per a resoldre en menys d’una setmana 40.000 avaries i incidències que s’han produït com a conseqüència de la vaga d’instal•ladors que ha durat més d’un mes i mig, i que, segons fonts de la companyia, ha inclòs sabotatges i desperfectes en instal•lacions de l’operadora. A més, Telefónica indemnitzarà als clients afectats d’acord amb el barem que farà públic pròximament.

El principal objectiu de la companyia és aconseguir tornar a la situació operativa del passat mes de març, mes en què es va començar la vaga. L’aturament de l’activitat, que afectava deu subcontractades d’instal•lació, va tenir el seu origen a Madrid amb la convocatòria del sindicat AST el passat 28 de març i es va estendre per tot el territori nacional a partir del 7 d’abril, amb parades en dies puntuals a les que es van sumar els sindicats UGT i CCOO. El darrer 5 de maig, aquests dos sindicats van arribar a un acord amb les empreses, que donen feina a 12.000 treballadors, que significava el final de la vaga.

Els sindicats estimen que gairebé 200.000 usuaris s’han vist afectats per les parades d’activitat durant el conflicte. Les més greus han afectat als abonats que han estat privats de serveis de telefonia o de connexió a Internet, l’empresa atribueix a actes de sabotatge aquest servei deficient encara que els sindicats neguen l’existència d’actes de mala fe per part dels treballadors. També s’han vist perjudicats els usuaris que volien donar-se d’alta a Telefónica o els que pretenien canviar de companyia mitjançant una portabilitat.

Els tècnics de Telefónica estan treballant estretament amb les empreses subcontractades, prioritzant la reparació d’avaries que han estat originades per sabotatges, robatoris de cablejat i actes vandàlics ocorreguts durant la vaga. En aquests casos, l’empresa s’ha posat com a objectiu restablir el servei en menys de 24 hores després de produir-se l’acte, per la qual cosa ha format grups especials de professionals. Es tracta d’avaries especialment complexes, ja que s’han produït talls en diversos punts del mateix cable de fibra. Això augmenta la dificultat de la reparació i incrementa el temps de resolució de l’avaria, segons fonts de Telefónica.

A més de la reparació dels desperfectes, Telefónica posarà en marxa un pla de compensació destinat a rescabalar econòmicament a tots els clients que hagin patit retards o incidències de qualsevol tipus derivades de la vaga, tot i que la legislació no l’obliga a fer-ho, ja que la causa de les avaries no és imputable a l’empresa, sinó a casuística externa. Segons la companyia, durant la vaga, les forces de l’ordre han acreditat més de 800 sabotatges i actes vandàlics sobre la xarxa, les infraestructures i diversos vehicles de l’empresa arreu d’Espanya, però amb principal virulència a Madrid, Barcelona i el País Basc. La policia ha arrestat a 16 persones relacionades amb aquests actes, la xifra podria créixer durant els pròxims dies.

La versió dels sindicats

Els sindicats convocants neguen que les incidències es puguin atribuir als fets esmentats. Teresa Rodríguez, secretària general d’AST, acusa a Telefónica d’intentar culpabilitzar als treballadors i refusa totalment que s’hagi dut a terme cap mena d’acte delictiu. “La falta de manteniment durant una aturada tan llarga, on pràcticament no s’han reparat avaries ni s’han realitzat instal•lacions, les inclemències del temps i el fet que no s’estableixin serveis mínims han pogut produir aquestes avaries, però no hi ha hagut cap sabotatge”, ha assenyalat.

UGT i CCOO van signar el 5 de maig un acord amb les deu instal•ladores contractades per Telefónica (Abentel, Abengoa, ITC, Cobra, Cotronic, Liteyca, Teleco, Elecnor, Montelnor i Comfica) en el que les empreses es comprometen a reduir la cadena de subcontractació en el sector, que arriba fins al 80% dels treballs, i a millorar les condicions laborals. El pacte estableix jornades laborals de vuit hores, limita a casos extraordinaris els treballs en cap de setmana, proposa un augment del 10% en la paga per productivitat i l’aplicació del conveni del metall a les empreses contractistes i subcontractistes. Alhora, les empreses renoven per tres anys els seus contractes amb Telefónica, s’ha de remarcar que aquest pacte no ha comptat amb el suport d’AST i altres sindicats minoritaris.

Barcelona, una de les ciutats més afectades

Les avaries han afectat serveis claus com la teleassistència, la protecció contra la violència de gènere, bombers i hospitals. Clients de Seur, Mercadona, El Corte Inglés d’entre altres operadors han patit avaries degudes a talls causats per actes vandàlics, segons l’empresa. Aquests actes s’han focalitzat en diverses zones de Catalunya. La incidència més important va tenir lloc a Berga (Barcelona), on un cable de 32 fibres òptiques va provocar problemes a tres de les quatre províncies catalanes, tot deixant sense comunicacions a 4.000 clients, entre ells 40 empreses de la zona i 44 estacions base de telefonia mòbil.