A què es dediquen les marques del WRC en el temps lliure?

0
Vw motorsport - Diari català
Mecànics treballant al cotxe de Ogier
Vw motorsport - Diari català
Mecànics treballant al cotxe de Ogier

L’activitat del WRC entre cada ral·li és molt intensa

Nous vehicles, evolucions dels actuals models, test previs i proves pensant en la normativa de 2017, són algunes de les tasques que ocupen als sis fabricants presents en el Mundial de Ral·lis.

Com en qualsevol categoria, el treball entre prova i prova és invisible. Les formacions evolucionen en les seves diferents fàbriques i seus, encara que en el cas del WRC, aquesta labor es cristal·litza normalment en test, que abans o després són detectats pels fans. Mantenir en secret una jornada de proves és quasi una tasca impossible, per el que saber a què es dedica cada marca és bastant factible. En total sis fabricants tenen projectes en marxa entorn del Mundial de Ral·lis, per tant no hi ha temps per al descans. Però, avui dia a què es dedica cada fabricant?

Volkswagen Motorsport es la referència. L’actual Polo R WRC és el vehicle a batre en el Mundial de Ral·lis i amb petits retocs, serà el mateix model que competirà al 2016. Això permet un marge de maniobra major al fabricant alemany. De fet, és l’única marca que ha començat a provar solucions en relació a la normativa tècnica de 2017. Marcus Grönholm ja s’ha pujat en la mula de proves del Polo R WRC actual amb solucions aerodinàmiques del nou reglament tècnic. En definitiva, van un o dos passos per davant de la resta.

Citroën és avui dia el fabricant de les incògnites. L’evolució del Citroën DS3 WRC ha estat positiva, però no el suficient per a superar a Volkswagen. Encara no està clar si continuaran en el WRC a partir de 2017. Han de decidir entre ral·lis o WTCC. En cas de seguir en el WRC, la marca no hauria de tardar a començar a treballar sobre el Citroën DS3 WRC amb especificacions tècniques de 2017. Així mateix, el grup PSA ha de millorar els seus R5 en termes de fiabilitat. Així ho demanen el DS3 R5 i el Peugeot 208 T16 R5.

Hyundai motorsport - Diari Català
Hyundai I20 WRC

Hyundai Motorsport és el fabricant pluriempleat. Els pilots oficials de la marca coreana han completat nombrosos test amb el Hyundai i20 WRC de 2016, més estable i ràpid. Aquest model està construït sobre la versió de cinc portes del sèrie i les primeres proves indican que ja millora al i20 WRC actual de manera notable. Segons acaben els test amb aquest model i passi la seva homologació, els tècnics de Hyundai es centraran en el i20 R5, vehicle destinat a les curses-client que serà homologat a mitjans de 2016. A partir d’aquí, la marca es focalitzara en el reglament del World Rally Car de 2017.

M-Sport és l’altre fabricant amb múltiples objectius. És cert que el Ford Fiesta RS WRC ha tingut la seva major evolució a mitjans de 2015, però el preparador de Cumbria farà alguns canvis en el seu World Rally Car per a la temporada vinent, detalls mínims. El Ford Fiesta R2T també és de nova fornada, pel que els esforços immediats se centren en la nova versió del Ford Fiesta R5. Va ser el primer en tenir un vehicle d’aquesta categoria i davant l’empenta dels seus rivals, el Ford Fiesta R5 Plus està en camí.

Skoda Motorsport és el fabricant ‘inactiu’. El nou Fabia R5 s’ha convertit en la referència de la categoria WRC2 i és el vehicle a batre entre els RC2. Després de dos anys d’intens treball, la marca xeca quasi es pot dedicar a recollir els fruits de la seva excel·lent labor, ja que el substitut del Fabia S2000 és una autèntica màquina de guanyar. Encara que la marca té projectes en el Campionat d’Àsia-Pacífic i en l’ERC, avui dia és el fabricant amb programa oficial en el Mundial -encara que no amb World Rally Car- que menys treball té per endavant.

L’últim fabricant és Toyota, treballador en l’ombra. La marca japonesa ha anunciat el seu retorn al WRC per a la temporada 2017. Va iniciar el seu treball amb un Yaris WRC acorde a l’actual normativa, però sent conscient dels canvis tècnics que s’havien de realitzar de cara a l’any del seu retorn. Ara l’equip es troba en un impàs degut principalment a la ‘discrepància’ entre els projectes i recursos a utilitzar per Toyota Motorsport (TMG) i Tommi Mäkinen, persona que està al capdavant. Avui dia hi ha més incògnites que respostes en aquest projecte.

Skoda Motorsport - Diari català
Skoda Fabia R5 a un tram

Font i fotos: motor.com