El nou Mazda CX-3, un concepte urbà amb classe

Recordo que quan començàvem a explicar la prova del nou Mazda 2, parlàvem d’aquell jove que havia decidit donar el pas de marxar de casa i independitzar-se, seguint el seu propi camí, sense la influència de ningú. Ara aquest noi se’ns ha fet gran i, sobre les mateixes bases, vol seguir perfeccionant el camí. I així, amb aquest símil, us presentem el nou Mazda CX-3.

La marca japonesa no ha volgut perdre el tren de la moda SUV, són coneixedors que el mercat tira cap a aquesta direcció i, per això, han volgut aportar el seu gra de sorra dins dels SUV de segment B. El Mazda CX-3 s cobreix de sobres l’espai entre el Mazda 2 i el CX-5 amb unes mesures de 4,27 metres de llarg, 1,76 d’ample i 1,53 d’alçada que el situen als primers llocs dins del seu segment. Pel que fa als motors, El CX-3 es presenta amb dos variants benzina del 2 litres, de 120 i 150 CV respectivament, i un dièsel 1.5 Turbo de 105 CV. Pot tenir tracció davantera o total, així com caixa de canvis manual o automàtica.

[quote]La nostra unitat de proves era el motor 1.5 dièsel de 105 CV, manual, tracció davantera (2WD), acabat Style i color Dynamic Blue.[/quote]

Estètica

Mazda CX-3
Mazda CX-3 / Ingrid Llorens

Igual que el Mazda 2 i tota la resta de gamma de la marca japonesa, el CX-3 segueix la filosofia del disseny en moviment KODO. En la meva modesta opinió, crec que el Mazda CX-3 ofereix la imatge més fresca i singular dins del seu segment i crec sincerament que la marca ha fet una gran feina amb la seva línia exterior.

La part frontal es veu immensa i imponent. El capó és molt allargat i acaba en un precipici on destaca la gran calandra característica de la marca flanquejada per les dues òptiques a banda i banda que allarguen la silueta cap a la zona lateral, la qual destaca per les llandes de 16 polzades que equipa se sèrie l’acabat Style i uns grans retrovisors que són totalment elèctrics. Així mateix, la línia lateral ofereix aquesta mena d’onada a les finestres, les quals, a mesura que s’arriba la zona posterior, es van fent més petites fins ajuntar-se amb el vidre posterior. Arribats aquí, el Mazda CX-3 situa la matrícula en una posició força elevada, igual que les òptiques posteriors. A la zona baixa tenim dues sortides d’escapament, un a cada banda, que el doten d’un cert punt esportiu, tot i tractar-se de la versió dièsel.

Com la seva definició és la d’un SUV, el CX-3 munta els plàstics negres que protegeixen les zones baixes i envolten tot el cotxe.

Interior

Mazda CX-3
Interior del Mazda CX-3 / Ingrid Llorens

Tot i tractar-se d’un SUV on esperaríem una posició elevada, no és així. La sensació quan condueixes és la que pot donar-te un turisme i això pot ser bo o dolent segons el que busqui cada comprador; per mi és bo.

La sensació d’espai és indubtable a totes les zones. Davant hi ha lloc suficient per acomodar-te correctament, tot i que quan condueixes et pot arribar a molestar al genoll de la cama dreta la proximitat de la consola central. Les places posteriors, de fàcil accés, són correctes i un adult de 1’80 metres té espai en altura i cames, així que la resta no ha de tenir cap tipus de problema. Els seients són còmodes i t’envolten força bé i és fàcil trobar la posició de conducció ideal per a tu. El maleter ofereix una capacitat de 350 litres que, si ho desitgem, es poden ampliar si tombem els seients posteriors.

La distribució dels elements és la mateixa que al Mazda 2. A la consola central destaca a pantalla tàctil de 7 polzades amb el sistema MZD Connect que ofereix un sistema molt intuïtiu i fàcil d’utilitzar. A més a més, la nostra unitat equipava el navegador que, opcionalment, té un preu de 400 euros. El quadre d’instruments és també el mateix que el del Mazda 2, situant-se al mig el velocímetres analògic, a la part esquerra el comptarevolucions digital i a la part dreta la informació de consums, quilòmetres, autonomia, etc., informació que podem gestionar gràcies al volant multifunció de pell amb cert tall esportiu.

Amb el acabat Style disposem a més a més, de climatitzador, Bluetooth, dos sortides d’USB, Radio CD amb MP3 i 6 altaveus.

Motor

Mazda CX-3
Mazda CX-3 / Ingrid Llorens

El primer que vaig pensar quan em vaig pujar per primer cop va ser: 105 CV massa poc per aquest CX-3… Doncs he de dir que me hagut de menjar els meus propis pensaments. Realment aquest motor dièsel m’ha sorprès molt!

Tècnicament, el 1.5 dièsel genera 105 CV a 4.000 rpm amb un parell màxim de 270 Nm entre les 1.600 i les 2.500 rpm. Ofereix una acceleració de 0 a 100 km/h en 10,1 segons i arriba fins els 177 km/h. Així podeu pensar que no es gran cosa, però us asseguro que va molt bé. El motor té una gran resposta a partir de baixes revolucions i realment no costa gaire recuperar velocitat. L’únic problema, per així dir-ho, és el soroll del motor que, potser, fa una mica del que desitjaríem.

A més a més, el consum es força contingut, sobretot per autovia i autopista ja que disposa d’una sisena marxa una mica llarga que ajuda a rodar a menors revolucions. Així doncs, vam aconseguir arribar fàcilment als 5 litres als 100 quilometres en condicions normals i planes (la marca homologa 4 litres). La resta de situacions ja va en funció del que trepitgem l’accelerador, del trànsit o inclinació del terreny.

La caixa de canvis té una de bona i una de dolenta. M’agrada el tacte i el recorregut, però trobo que la transició entre marxes és una mica lenta.

Comportament

Mazda CX-3
Mazda CX-3 / Ingrid Llorens

Encara no us he mencionat que el Mazda CX-3 comparteix plataforma amb el Mazda 2 però us ho dic aquí ja que el comportament per carretera és excepcional per un SUV. Ja ens va agradar molt el Mazda 2, i repeteixo el mateix amb el CX-3. El motor ens dóna facilitat per rodar, però el xassís és el complement perfecte; les corbes les agafa amb una estabilitat digne de menció, notant un lleuger balanceig que no molesta gens. La direcció és molt precisa i intuïtiva i sempre va per allà on li diem. Això sí, si ens passem una mica amb l’accelerador a la sortida d’una corba tancada notarem com perd tracció, cosa normal pel tipus de vehicle que és. Igual que les suspensions que, com tots els SUV, és tova i això provoca alguns rebots no desitjats quan circulem a alta velocitat per autopista o autovia. El tacte del fre és correcte i aguanta bé a la fatiga.

Per ciutat el Mazda CX-3 és mou força bé ja que les seves dimensions ajuden a passar per la jungla sense problemes. A tot això, amb l’acabat Style disposem d’ajudes com el control de creuer, l’Assistent d’Arrancada en Pendent (HHA), Sistema d’Assistència a la Frenada per ciutat (SCBS) o l’Avís de Pressió dels Pneumàtics (TPMS).

El punt negatiu, però tampoc crec que Mazda hagi pensat el cotxe per aquesta situació, és la conducció off-road. Si voleu utilitzar el CX-3 per carreteres de sorra i/o fang, penseu que han de ser molt senzilles i planes, sense gaires exigències. El recorregut de la suspensió és curt i us asseguro que és molt fàcil que els baixos toquin el terra. A més a més, la tracció davantera tampoc hi ajuda, en aquest cas seria millor agafar la versió amb tracció a les quatre rodes. Els angles per atacar el terreny tampoc són els ideals. En definitiva, la sensació que et dóna en aquest terreny no està gaire lluny de la d’un turisme.

Conclusió

Si esteu buscant un SUV de segment B que no sigui de marca Premium, segurament el Mazda CX-3 sigui la vostra millor opció gràcies a un fantàstic disseny exterior, un interior molt ben cuidat i ample, i un motor (en el nostre cas el 1.5 dièsel) que funciona molt bé. Això sí, si el que voleu és rodar per pistes de terra, millor mireu un 4×4 dels de veritat.

El preu de la unitat de proves és de 21.795, però amb aquest motor ja el podeu trobar per uns 17.000 euros.

Ens agrada

–          Estètica atractiva

–          Resposta del motor

–          Interior molt correcte

A millorar

–          Soroll del motor dièsel

–          Comportament off-road

–          Suspensió una mica tova

Galeria de fotos