Piular sense pensar

0

A través de Twitter es transmet un missatge, una idea o una opinió en 140 caràcters. Unes poques paraules que poden convertir-te en un ídol o crear polèmiques de gran magnitud, i això és el que li va passar divendres al coordinador general del PP a Catalunya, Xavier Garcia Albiol.  En un intent de recordar les víctimes dels atemptats de l’11M, el popular va omplir de crítiques les xarxes socials amb un tuit que afirmava “tal dia com avui, uns ‘canallas’ van assassinar 192 persones. Alguns encara els riuen les gràcies”.

Tuit Xavier garcia Albiol 1

La piulada només va durar sis minuts a la xarxa, perquè ràpidament va ser substituïda per una altra que canviava l’afirmació “alguns encara els riuen les gràcies” per un “sempre estarem al costat de les víctimes del terrorisme”. Des del PP asseguren que el tuit va ser publicat, sense el permís de Garcia Albiol, pel community manager que l’ajuda a gestionar la xarxa social.

Tuit Xavier Garcia Albiol 2

El que és cert, però, és que aquesta no és l’única relliscada del polític català a Twitter, perquè fa poc més de dos mesos i mig, el 26 de desembre i amb motiu del partit de futbol que va enfrontar les seleccions de Catalunya i el País Basc, va fer una piulada en la qual parlava “d’aquelarre independentista” i comparava “la utilització política del futbol” amb l’època del “dictador Franco”. En aquesta ocasió, les xarxes socials també es van encendre.

 Tuit Xavier Garcia Albiol 3

Una eina de dos talls

Altres companys de Garcia Albiol també han tingut alguns ensurts a Twitter. En l’àmbit local, el popular sabadellenc, Esteban Gesa, va comparar la manifestació de la V convocada per l’ANC i Òmnium Cultural, amb motiu de la Diada del 2014, amb el nazisme. Gesa va publicar un “no hi ha 2 sense 3…” acompanyat d’una fotografia en la qual comparava la V de la Diada amb una V formada per dones al voltant d’una bomba i amb la V de la paraula “Viktoria” al costat d’una esvàstica. Un comentari que li va suposar una denúncia, tot i que la fiscalia va considerar que no era un fet constitutiu de delicte.

Tuit Esteban Gesa

Però els polítics populars no són els únics que s’equivoquen a Twitter. Aquest estiu, el vicepresident de CDC Mataró, Octavi Nonell, va haver de demanar disculpes per un comentari que va fer després de conèixer la mort del socialista Txiqui Benegas, en el qual deia “ara es podrà trobar amb el seu Generalíssim. Bon Vent”.

Tuit Octavi Nonell

Fins i tot a vegades, les opinions en aquesta xarxa social han provocat la dimissió d’algun polític. És el cas de l’excap de llista de la CUP per Barcelona en les darreres municipals, Xavier Monge, que va haver de deixar el càrrec per culpa d’una piulada que afirmava que “el procés (sobiranista) és el major frau de la política catalana”.

Tuit Xavier Monge

Els polítics espanyols tampoc es queden enrere pel que fa a errades a Twitter. I és que en els darrers anys, s’han pogut veure “sortides de to” de tot tipus per part dels representants dels diferents partits polítics. Entre els casos més sonats destaca la piulada que va fer Toni Cantó, quan encara era diputat per UPyD, el 23 de juliol del 2013, amb motiu de la compareixença de Rajoy al Congrés pel cas Bárcenas, en la qual es burlava de la seva dicció. Cantó va haver de demanar disculpes de seguida.

Tuit Toni Cantó 1Tuit Toni Catý 2

Comentaris desafortunats a banda, els experts asseguren que els polítics espanyols no fan un bon ús de les xarxes socials. Són conscients que es tracta d’una eina essencial, però segons afirma a Diari Català l’experta en màrqueting i social media, Gabriela Amorín, molts polítics “se centren a donar publicitat als seus actes de campanya i obliden atendre les peticions i tractar els temes que preocupen la seva audiència”.

Les xarxes socials poden ser grans aliats dels polítics si se’n fa un bon ús, però també poden convertir-se en un enemic quan no s’utilitzen bé. És el cas de Mariano Rajoy i Pedro Sánchez, que segons Amorín, tot i que ho intenten, encara necessiten millorar en aquesta assignatura. En el cas de Rajoy, l’experta en xarxes socials remarca que el seu Twitter “gairebé no genera conversa i utilitza etiquetes massa genèriques”. Un costum que també comparteix Pedro Sánchez, que malgrat que de vegades “fa piulades que l’humanitzen”, normalment els seus continguts són “massa repetitius”.

Qui aprova amb bona nota, són Albert Rivera i Pablo Iglesias, que per Gabriela Amorín es mouen com a un peix a l’aigua dins les xarxes socials. Per a aquesta experta, tant Rivera com Iglesias tenen una estratègia digital preparada i generen molta conversa.

Així doncs, malgrat que les xarxes socials són una bona eina de la qual disposen els polítics per interactuar amb els ciutadans i fer-los arribar els seus missatges, alguns cops obliden la repercussió que té internet i que determinades opinions que abans feien a un grup reduït de persones, ara arriben a milers de seguidors. Un fet que, de vegades, pot provocar conseqüències irreversibles.