Un cicle sobre l’animació al CCCB

0
Cicle animació CCCB | Diari Català
Foto: CCCB

El cicle ‘Del traç al píxel, més de cent anys d’animació espanyola’ fins diumenge 13 de desembre

L’animació espanyola protagonitza al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) el cicle antològic ‘Del traç al píxel. Més de cent anys d’animació espanyola’, amb vuit sessions de cinema gratuïtes fins el 13 de desembre.

Segons ha explicat en roda de premsa la comissaria, Carolina López, en les vuit sessions s’inclouen 63 títols i 17 espots d’Estudis Moro des del 1908 fins a l’actualitat, amb l’accent en peces menys vistes i més independents.

La gènesi es troba en la frustració que generava el salt entre Segundo Chomón i l’explosió del sector actualment: “Hi havia un salt que no es podia mostrar i d’aquí neix el desig de connectar-lo”.

López ha assegurat que si en els anys 40 va tenir lloc la primera edat d’or de l’animació, i que la segona edat d’or s’està vivint actualment.

Aquest cicle, una coproducció del CCCB i Acció Cultural Espanyola (AC/E), ha implicat dos anys de treball d’investigació en els quals ha calgut restaurar i digitalitzar obres de difícil accés i fora de circulació, cosa del que s’ha encarregat al Filmoteca de Catalunya, la Filmoteca Espanyola i Movierecord.

La selecció inclou peces de Chomón, Josep Escobar, Francisco Macián, José Luis Moro, Jordi Amorós, Tomàs Bases, Raúl García, Juan Pablo Etcheverry, Isabel Herguera i Javier Mariscal, entre d’altres.

Les vuit sessions persegueixen eixos temàtics i moments històrics, si bé no és un cicle amb vocació historicista, sinó que “és una selecció i podria haver d’altres”.

El programa va començar amb la sessió ‘Gargots’ sobre els primers traços de l’animació de la mà de Chomón i Mariscal, seguida de ‘Sota el jou’ sobre com la dictadura va afectar el sector i el règim va veure en això com educar el públic amb la primera pel·lícula animada en color europea ‘Cigronet de la Manxa’.

L’eclosió a Espanya de la publicitat en els anys 50 i 60 amb una estètica ‘modern’ i ‘jazzy’ centren la tercera sessió ‘Temps moderns’; la figura de Francisco Macián té dedicada la quarta sessió, i la cinquena explora ‘L’empremta d’artista’ amb José Antonio Sistiaga i Laura Ginès.

Les veus crítiques després de la mort de Franco motivaran la sisena sessió ‘Humor i massacre’, mentre que l’enlairament de l’animació es podrà veure en la setena i vuitena sessions ‘Destí Hollywood’ –amb ‘Tadeo Jones’– i ‘La pròxima generació’, amb una “generació activa de curts independents que estan guanyant premis en festivals”.

Un triple DVD

El catàleg d’aquest cicle és un triple DVD editat per Cameo –a la venda a l’estiu– que conté alguns dels títols del cicle i altres diferents, així com un llibre d’articles dels principals especialistes en animació.

Després de la seva estrena absoluta a Barcelona, el cicle recorrerà museus, cines i festivals internacionals, entre els quals hi ha La Casa Encesa de Madrid en febrer, i amb previsió de passar per França, Japó, Eslòvenia, el Canadà i el Brasil.

El director del CCCB, Vicenç Villatoro, ha assegurat que el cinema, a més de ser indústria és, sobretot, cultura; ha exalçat les grans possibilitats d’experimentació de l’animació, i ha posat de relleu el paper de la creació catalana en aquest àmbit.