‘Una hora en la vida de Stefan Zweig’ a la Sala Beckett

0
Una hora en la vida de Stefan Zweig | Diari Català
Foto: Marina Testino

Fins al 10 de gener a la sala Beckett una obra sobre l’intel·lectual Stefan Zweig basada en un text del canari Antonio Tabares  i dirigida per Sergi Belbel

Amb una posada en escena minimalista i una disposició de públic a quatre costats, l’obra ‘Una hora en la vida de Stefan Zweig’ és fruit d’una “recreació ficcionada” dels últims moments de la vida de l’escriptor austríac, que es va suïcidar juntament amb la seva dona i secretària el 22 de febrer del 1942 durant el seu exili brasiler, han indicat.

Mentre el matrimoni Zweig prepara amb calculada meticulositat tots els detalls del seu suïcidi, irromp en escena un exiliat jueu nouvingut d’Europa que encarna un “torrent de vida” i que tracta, sense èxit, d’entendre els motius pels quals decideixen enverinar-se.

Aquest home, d’uns 45 anys, encarna la veu dels lectors, així com una espècie de personatge del propi Zweig, ha comentat Belbel, que no ha volgut aportar detalls de l’argument per mantenir el misteri.

Protagonitzada per Roberto Quintana (Zweig), Celia Vioque (Lotte) i Gregor Acuña (Samuel Fridman), l’obra “revisita un autor de culte a Barcelona, on és molt estimat” i mostra el compromís amb el món que l’envolta i la societat contemporània, ha ressenyat Casares.

L’obra parla de la “descomposició que viu Europa”, i es pot llegir de manera diferent després dels atemptats de París, ciutat que apareix en el text perquè Zweig veia la capital francesa com la ciutat de la llum, dels escriptors i la cultura, ha assenyalat Belbel.

Per això, la caiguda de la ciutat a mans dels nazis va ser vista com un cop dur per a l’intel·lectual austríac, que estava convençut que el nazisme s’expandiria per tot Europa, i per això va emigrar al Brasil, on també va creure que podia arribar, ha indicat el director català, que també ha assenyalat que l’obra parla de la vida i de la mort.

‘Gestos de complicitat’ als lectors

L’obra complaurà els lectors de l’escriptor gràcies als nombrosos “gestos de complicitat” als seus textos, mentre que els que encara no han llegit l’autor sortiran amb ganes d’amarar-se de les seves obres, han indicat Acuña i Vioque.

Produïda per la Fundació Sala Beckett, Excéntrica Producciones (Andalusia) i Una hora menos (Canàries), l’obra es va preestrenar amb èxit a l’illa de La Palma i a Sevilla, i, després de Barcelona, viatjarà a Sevilla i Madrid.