La primera superbike, s’actualitza a fons

Presentada amb magnificència, la nova R1 2015 ha estat desenvolupada a fons i arriba per convertir-se en una de les referències entre les Superbikes del moment.

Fa ja 17 anys des que Yamaha presentés la YZF-R1 original a la ciutat de Milà. Lleugera, potent i àgil, la R1 posava un nivell de rendiment mai vist directament en mans dels usuaris de supersport i en només un sospir el panorama motociclista va canviar per sempre.

Dues dècades després de la irrupció d’un model que va canviar l’escena sobre dues rodes, Yamaha puja de nou el llistó per llançar la nova generació de la seva super esportiva. Canvia tot excepte el nom. Des del mateix començament del projecte, hauria de partir de zero, sense concessions. Els enginyers i dissenyadors han tingut l’oportunitat d’explorar nous conceptes i acabar creant un tipus de màquina que, fins avui, només estava disponible per als pilots oficials Yamaha.

Segons Rossi, “la R1 és la moto més semblant a la meva M1 de curses que he portat en tota la meva vida…”.

200 CV, 199 kg i control total, així és la Yamaha R1 2015

Yamaha R1 2015 - Diari Català
Yamaha R1 2015

El nou motor, compacte i completament nou, de 4 cilindres en línia i 4 vàlvules per cilindre amb cigonyal crossplane és capaç de generar 200 CV sense recórrer a la pressurització de l’aire d’admissió, i alhora lliurar un contundent parell lineal, la nova distància entre eixos reduïda complementa amb les diferents característiques de reducció de pes, com el sotxassìs i les llandes de magnesi per donar amb un pes en ordre de marxa de 199 kg i 179 kg en sec.

El reeixit concepte del cigonyal crossplane es va desenvolupar inicialment per als models de MotoGP i ara aquesta nova generació de la R1 continua gaudint d’aquesta innovadora tecnologia. La seqüència d’encès irregular, a 270° – 180° – 90° – 180°, fa que cada biela i pistó tinguin un moviment propi i independent que genera una forta embranzida en baixos i mitjans. Finalment, aquest motor de clara vocació esportiva també es caracteritza per un atractiu i ronc so d’escapament.

Per gaudir d’una combinació eficient de la barreja aire/combustible, la nova R1 compta amb una nova culata, amb una compressió de 13,0:1 i un nou disseny dels cilindres juntament amb un major diàmetre de les vàlvules d’admissió i escapament, de 33 mm i 26,5 mm respectivament.

A més d’usar aquestes noves vàlvules de major diàmetre, l’angle de les vàlvules és menor que en la R1 actual, la qual cosa dóna lloc a una cambra de combustió més compacta i amb un perfil en angle.

Una nova era digital

Yamaha R1 2015 - Diari Català
Quadre i comandaments

L’ús de la més moderna tecnologia en electrònica provinent de MotoGP representa un avanç molt important en el disseny d’aquesta superbike i també diferència a la nova YZF-R1 de la resta. Amb la supervisió de tots i cadascun dels bits de dades provinents dels diferents sensors situats en motor i xassís, l’avançada electrònica de la nova R1 permet als seus usuaris aconseguir el màxim nivell de rendiment tant en motor com en xassís.

Amb la incorporació pionera d’un sensor IMU (Inertial Measurement Unit, sensor de mesurament d’inèrcia) en un model homologat de carrer, la nova R1 representa una nova era digital en la qual tots els usuaris poden gaudir d’una capacitat de control 3D.

Completament equipada amb sistemes com el control de tracció sensible a la inclinació, de derrapatge, d’elevació davantera, canvi ràpid, control de sortida, ABS i el sistema de fre unificat, entre uns altres, la nova generació de la R1 porta a pilots tan habituals com a casuals a una nova era de rendiment a la mesura del pilot. Per primera vegada, tots els pilots tenen l’oportunitat d’assaborir la tecnologia de MotoGP de la mà de la YZR-M1, tal com l’han gaudit Valentino Rossi i Jorge Lorenzo.

Sensor de mesurament d’inèrcia (IMU) de 6 eixos

Yamaha R1 2015 - Diari Català
Frontal

Per primera vegada en un model de producció, la nova R1 compta amb un sofisticat sistema IMU (Sensor de mesurament d’inèrcia) de sis eixos que fa arribar fins a l’ECU tots els paràmetres de funcionament de la motocicleta.

Desenvolupat en exclusiva per a la nova R1, aquesta IMU de 6 eixos consta d’un sensor giroscòpic que mesura la inclinació, l’angle i la rotació, i també compta amb un sensor de força G que transmet les dades d’acceleració / frenada, esquerra/dreta i pujada/baixada.

Amb una anàlisi constant de 125 cicles per segon, aquesta IMU permet establir la posició i el comportament de la R1, inclòs l’angle d’inclinació, la velocitat de derrapatge i els graus de rotació. A continuació les dades s’envien a través d’una xarxa CA fins a l’ECU, on es realitzen càlculs en temps real i s’ajusten a l’instant els diferents sistemes electrònics de la R1 per aconseguir un rendiment òptim amb una alta capacitat de control.

La importància de la IMU de 6 eixos no es limita a la seva capacitat per proporcionar un control de precisió a través de l’ECU per ajustar la injecció, l’encès i l’obertura de la vàlvula de papallona. El que realment fa que aquesta tecnologia resulti revolucionària és la seva capacitat per proporcionar dades precises sobre tots els aspectes de marxa de la motocicleta, i això ha permès a Yamaha equipar aquesta nova superbike amb l’última tecnologia provinent de MotoGP, com el control de derrapatge de la roda posterior sensible a la inclinació (SCS) o el sistema de control de tracció (TCS).

Nou sistema de control de tracció sensible a la inclinació (TCS)

Yamaha R1 2015 - Diari Català
Seient

Una de les noves i més avançades tecnologies de control ha estat possible gràcies a l’ús d’una IMU de 6 eixos; es tracta del nou control de tracció (TCS) que té en compte l’angle d’inclinació en controlar la potència que es transmet a la roda posterior.
Sistema de control de derrapatge (SCS)

Només dos anys després d’introduir aquesta tecnologia en els models de MotoGP, Yamaha fa història i ofereix als seus clients l’oportunitat de gaudir de la tecnologia de control electrònic més sofisticada disponible en una moto de carrer.

Gràcies a les dades de la revolucionària IMU de 6 eixos, el sistema SCS patentat de Yamaha s’ha dissenyat per limitar el moviment lateral del pneumàtic posterior mitjançant l’ajust de la potència del motor fins a un nivell òptim mitjançant l’ECU quan es detecta un derrapatge. Aquest nou i avançat sistema treballa en col·laboració amb el nou sistema TCS sensible a la inclinació perquè el pilot pugui donar-ho tot sobre la pista amb la màxima seguretat.

Sistema de control d’elevació (LIF)

La tercera arma de l’arsenal de la R1 és el control d’elevació (LIF), especialment dissenyat per controlar l’elevació de la roda davantera en accelerar a fons. De nou, l’ús d’aquest sistema electrònic és possible gràcies a la instal·lació de la unitat IMU de 6 eixos; així, el sistema LIF permet aconseguir el màxim control sobre la màquina per reduir els temps per volta.

Sistema de control de sortida (LCS)

Yamaha R1 2015 - Diari Català
Posterior

El sistema de control de sortida (LCS) permet realitzar unes sortides ràpides, eficients i amb ple control de la situació gràcies al fet que les RPM es limiten per sota de les 10 RPM fins i tot en accionar l’accelerador al màxim. Aquest sistema de control també usa la informació dels sistemes TCS i LIF per mantenir un nivell òptim de potència en accelerar des d’aturat, la qual cosa permet al pilot concentrar-se al màxim en els primers segons d’una cursa.

Sistema de canvi ràpid (QSS)

Tant els pilots de competició com els de circuit gaudiran al màxim de la tecnologia de la IMU de 6 eixos, així com el TCS, SCS, LIF i LCS; a més, un altre component destacat de l’arsenal de tecnologia de control de la R1 està en el sistema de canvi ràpid (QSS). Un sensor en el pedal de canvi detecta els canvis ascendents del pilot; a continuació, el sistema QSS envia les dades oportunes a l’ECU que redueix el parell motor en la marxa engranada per realitzar el canvi amb més rapidesa.

Sistema de control de conducció Yamaha (YRC)

La nova R1 també inclou un innovador sistema de control de conducció (YRC). Ofereix 4 grups d’ajustos que permeten seleccionar amb un sol clic tots els controls electrònics mitjançant uns senzills interruptors en el manillar. En el YRC les diferents maneres de control també poden ajustar-se completament per crear noves combinacions basades en les preferències de l’usuari o en les condicions del circuit.

Conclusió

La superbike pionera en el concepte de motos super esportives, s’ha renovat i actualitzat a fons després d’una llarga etapa sense aportar res de nou, sinó d’actualitzacions del model existent. En el Saló de Milà de l’any passat va ser presentada i em vaig enamorar d’ella per les seves línies i per la quantitat de tecnologia que incorpora. Això va ser en estàtic, quan vaig tenir l’oportunitat de fer un tast curt, ja va ser amor de bogeria. En comparació amb la meva R1 2007, que seguirà amb mi molts anys per la quantitat de bons moments que em passat junts, aquesta 2015 és més lleugera, intuïtiva i molt, molt fàcil de pilotar perquè tot és més senzill i tens al teu àngel de la guarda fent hores extres permanents en forma d’electrònica.

Aviat tindré l’oportunitat de provar aquesta meravella durant uns quants dies i podré extreure més conclusions i escriure i compartir amb tots, les meves experiències. Des que sé que la tindré he de prendre somnífers per dormir, quins nervis….. vull rodar ja amb ella!