La trampa de Volkswagen amb les emissions

0
Frau de Volkswagen amb les emissions dels models TDI
Frau de Volkswagen amb les emissions dels models TDI
Models TDI de Volkswagen

l’EPA ha enxampat el frau de Volkswagen als Estats Units

Després d’un Saló de Frankfurt pletòric amb grans novetats, Volkswagen ha rebut un pal dels grossos des de l’altra banda de l’atlàntic. I és que l’Agència Federal de Protecció Mediambiental d’Estats Unit (EPA) ha detectat que la marca alemanya enganyava i manipulava les emissions d’alguns dels seus models TDI per tal de superar fàcilment les normatives mediambientals americanes, les quals es caracteritzen per ser més restrictives i complicades de superar que les europees, en especial pels vehicles dièsel.

Tot això suposa un gran problema per Volkswagen ja que la possible multa que se li imposarà serà de grans dimensions. Segons sembla la xifra podria arribar als 18.000 milions de dòlars, quantitat molt seria. I a qui afecta? Doncs les dades diuen que aquesta trampa està present en, aproximadament, 482.000 unitats del grup que equipen el motor TDI de quatre cilindres, com els Volkswagen Golf, Jetta, Passat, Beetle o l’Audi A3.

[quote]Segons l’EPA, aquests models podrien arribar a contaminar 40 cops més[/quote]

Com aconseguien aquesta trampa? Els enginyers de Volkswagen utilitzaven, presumptament, un software que, quan detectava l’entrada al tub d’escapament de l’aparell per mesurar les emissions, aquest reprogramava certs paràmetres del motor per tal que les emissions estiguessin per sota dels màxims permesos per la legislació americana. Això suposava que, un cop tornessin a la conducció normal i quotidiana, el software tornava a la situació inicial i el vehicle contaminava més del que deia a la prova. Segons l’EPA, aquests models podrien arribar a contaminar 40 cops més, el que suposa, segons ells, una violació intolerable i un risc per la salut pública.

Segons sembla, Volkswagen ha reconegut aquesta mala pràctica i, de moment, ha decidit retirar de la venta tots els seus models dièsel dels seus concessionaris d’Estats Units i Canadà. A més a més, es veurà obligada a modificar els models que ja corren per les carreteres nord-americanes.

Martin Winterkorn, president de Volkswagen, ja ha avançat que s’obrirà un procés d’investigació per aclarir aquest succés i intentaran col·laborar al màxim amb les autoritats americanes. De moment no sabem si Winterkorn tenia coneixença d’aquest procés o, si almenys, coneixia prèviament la investigació que estava duent a terme l’EPA, però el que sí que és clar és que tot això és un molt gran cop per Volkswagen que veu com la seva reputació i opinió pública cau en picat a tot el món. De moment, el primer gran símptoma d’aquesta davallada es va produir ahir a la borsa quan la marca veia com les seves accions queien un 20% i part dels propietaris dels models afectats demanaven que Volkswagen els hi recomprés les unitats.

La fi de Volkswagen a Estats Units?

En un país de V8, V10 i Muscle Car, el dièsel es veia com un gra molest que només s’utilitzava per camions, autocars o vehicles pesats. Però amb l’arribada de Mercedes i el grup Volkswagen es va voler girar aquesta tendència fomentant l’ús del dièsel en cotxes d’ús particular i professional. I semblava que, en part, s’havia aconseguit ja que totes dues marques venien milers d’unitats amb aquests propulsors, això sí, poca cosa en comparació amb Europa.

Per Volkswagen els motors dièsel suposen el 22% de les seves ventes a Estats Units, una xifra a tenir present. Ara, després d’aquest escàndol destapat de la trampa de les emissions, pot suposar una estacada final de la confiança dels ciutadans estatunidencs i la fi de Volkswagen al país americà ja que, coneixen el patriotisme d’Estats Units, molts decidiran obviar qualsevol model del grup alemany. A més a més, l’EPA també té pensat investigar les altres marques com Mercedes que, també, compten amb diverses unitats dièsel.

El cas de Volkswagen a Estats Units també pot passar a Europa?

Segons sembla després de descobrir el cas de trampa a l’altra banda de l’atlàntic, l’EPA també revisarà amb mil ulls les emissions reals a Europa. És innegable que aquí les marques també ens enganyen, i sinó només cal analitzar les homologacions dels consums que no tenen res a veure amb el que consumeix un conductor normal durant el dia a dia. Això també pot suposar enganys en termes de emissions ja que a més consum, més partícules d’emissions.

Veurem com acaba tot aquest cas, però si el dièsel ja es veu amenaçat amb l’eficiència actual dels motors benzina, no vull saber que passarà d’ara en endavant.