WRC 2017: més potencia i aerodinàmica, finalment la FIA i constructors han decidit posar el WRC on toca

A l’última reunió del Consell Mundial del Motor de la FIA un dels punts del dia a debatre era el reglament tècnic dels vehicles WRC a partir de la temporada 2017, algunes de les encertades decisions sobre aquest extrem és el canvi de brida a 36 mm, el que farà que els motors puguin estar sobre els 380 cv de potència; finalment la FIA ha entès que s’han d’actualitzar els vehicles, potènciant-los i millorar l’aerodinàmica.

Amb aquests canvis els vehicles s’aproximaran als antics Grup B (els monstres sagrats dels ral·lis), els canvis aerodinàmics més aconseguits i treballats, alerons més prominents, cotxes més amples, passos de roda, faldilles laterals…, tot un conjunt de mesures per millorar l’estabilitat i fer que els cotxes siguin espectaculars d’aspecte.

Si ens fixem en les dades tècniques bàsiques, estem parlant de 380 CV de potència per a 1.205 quilograms en el cas dels WRC’17 i de 550-600 CV per a 1.090 quilos en el dels Gr.B. En teoria, solament mirant les xifres, els 2,0 kg/CV són indiscutibles, si més no, els actuals WRC (motor 1.6 Turbo, brida 33 mm i 320 CV) ja eren més ràpids que els cotxes de fa tres dècades amb quasi la meitat de potència.

El retorn al diferencial central electrònic farà que els cotxes siguin més fàcils de posar a punt, depenent menys dels tests. Queda per comprovar si seran cotxes amb millor relació pes/potència, això canviarà i veurem cotxes més espectaculars també en moviment. Pot ser que siguin els cotxes de ral·lis més ràpids de la història del WRC.

La tecnologia ha avançat de forma espectacular en les ultimes dècades i el desenvolupament tant de pneumàtics, frens, transmissió i sobretot suspensions, fan que els cotxes WRC siguin els més tecnològicament avançats i ràpids de la història de la disciplina.

L’objectiu en tot moment ha estat augmentar l’espectacle i, d’aquesta manera, s’ha treballat en tres aspectes fonamentals: un augment de potència, una normativa aerodinàmica més permissiva i una imatge més radical.

En primer terme, s’ha augmentat la potència. Els World Rally Car de 2017, passaran a tenir 380 CV, augmentat així la seva potència en uns 50 cv. Això serà possible gràcies a l’augment de la brida d’admissió. Fins ara aquest element era de 33 mm, mentre que les noves brides d’admissió seran de 36 mm. La pressió del turbo es mantindrà en 2,5 bars, però tenint en compte que els nous models reduiran el seu pes en 25 quilos, el conjunt serà, sobre el paper, molt més ràpid que l’actual generació de vehicles. El pes mínim final serà de 1.175 quilos.

A escala visual, els futurs vehicles seran més amples i radicals. L’amplada dels World Rally Car serà d’1,875 metres, creixent 27,5 mil·límetres per cada costat amb relació als actuals models, mentre que la longitud total ha de ser com mínim de 3,9 metres. Aquest augment en les seves dimensions radica en una llibertat aerodinàmica molt més àmplia.

I per últim, els nous World Rally Car recuperaran el diferencial central amb control electrònic. Aquest element va ser prohibit fa uns anys però amb la major potència dels nous models, es recupera per a millorar en gran mesura la seva tracció. Els cotxes seran molt més estables, el que en termes absoluts millorarà el rendiment, però frenarà la percepció de l’augment de potència. La potècia sense control no serveix de res, però la presència del diferencial central evitarà que els Word Rally Car siguin més delicats de pilotar i per això, oferiran un major espectacle.

Amb la nova reglamentació molt més permissiva, amb la qüestió aerodinàmica, tornarem a veure alguna cosa semblant als enyorats i benvolguts grup B, ….. això seria extraordinari pels aficionats i per l’espectacle.

És possible que la FIA es replantegi de nou les categories dels vehicles, actualment aquest és el batibull existent:

Al 2014 la FIA va establir una nova reglamentació de categories que engloben les diferents regulacions existents. Es divideixen en cinc categories més els RGT:

  • RC1: World Rally Car.• RC2: S2000, R5, R4, Grup N fins a 2.000 cc (actual Grup N4).• RC3: Grup A (fins a 1.600 cc i 2.000 cc), Super 1600, R2 (de 1.600 cm3 a 2.000 cc), R3 (atmosfèric, de 1.600 cc a 2.000 cc), R3 (turbo, més de 1.620 cc), R3 (dièsel – fins a 2.000 cc).• RC4: Grup A (a 1.600 cc), R2 (1.390 cc i fins a 1.600 cc), Kit Car (fins a 1.600 cc), Grup N (de 1.600 cm3 a 2.000 cm3)• RC5: Grup N (fins a 1.600 cc), R1 (fins a 1.600 cc)•RGT (son els vehicles derivats de models com Porsche, Lotus….)

Font: www.wrc.com