Sébastien Ogier guanya el Ral·li de Gal·les

Com ja vam comentar, aquest es l’últim ral·li del campionat del món de 2015 i ha estat un ral·li molt i molt complicat a nivell de pilotatge, podríem dir que només Ogier i Meeke, no han sofert problemes o sortides de pista, ja que per la resta ha estat un seguit d’accidents, sortides de pista o problemes mecànics.

Ja ens posem en marxa pel 2016, el Ral·li de Montecarlo ens espera, un dels més espectaculars del calendari i s’ha d’assistir per veure els seus trams que sempre tenen emoció, nosaltres hi serem.

El Ral·li de Gal·les l’ha guanyat Sébastien Ogier, que ha ofert un enlluernador desplegament de tota la seva habilitat i sensibilitat del seu pilotatge en aquest ral·li. En els moments més complicats, com la segona jornada amb el fang i la pluja, ha demostrat que ara per ara és el millor, augmentant el seu avantatge sobre els seus rivals.

En el que ha estat un dels dies més llargs i més difícils en la història del Ral·li de Gal·les GB (digne final del Campionat del Món de 2015 del WRC) s’han cobert no menys de 140 quilòmetres de competició, incloent-hi dues etapes nocturnes, una de les característiques clàssiques d’aquest campionat 2015 del WRC.

WRC - Ral·li de Gal·les, Ogier guanya per vuitena vegada | Diari Català
Ral·li de Gal·les 2015

Al volant del seu Volkswagen Polo R WRC, Ogier va guanyar quatre dels trams de velocitat del dia per ampliar el seu marge sobre Kris Meeke, que va seguir perseguint a Ogier amb valentia a la recerca d’una primera victòria britànica a la cursa en 15 anys.

“Ha estat un dia molt llarg”, va reconèixer Ogier. “Ha estat difícil per a mi aquest matí, perquè els meus pensaments estaven completament en un altre lloc, després d’assabentar-me dels tràgics esdeveniments de París. Això feia difícil concentrar-se en el ral·li, però vaig prendre la decisió de seguir endavant i tractar de guanyar a tothom pels que vam perdre ahir”.

“Les condicions no eren fàcils, amb una gran quantitat de pluja i algunes etapes molt relliscoses, però vam tenir un bon tacte i no vam patir problemes i aquí estem.”

Meeke ha agraït i elogiat als milers de seguidors que s’alineaven en els boscos (especialment en l’anomenat ‘Irish Corner’ a Dyfnant, que van desafiar valentament a la pluja i el van animar dia i nit).

“Això és el Ral·li de Gal·les GB”, va dir entusiasmat. “Em va agradar molt pilotar en la foscor d’aquesta nit, i felicitacions a tots els espectadors que va haver-hi. El temps no ha estat amable aquest cap de setmana, per romandre en el bosc tot aquest temps és un compromís real”.

WRC - Ral·li de Gal·les, Ogier guanya per vuitena vegada | Diari Català

En referència al comentari relatiu al pilotatge en la foscor, té la seva lògica, ja que actualment els ral·lis es disputen de dia.

“Per a nosaltres, ha estat un bon dia. Sabíem aquest matí que en termes de ritme, Sébastien Ogier, tenia suficient avantatge per poder controlar els temps i la classificació, i el nostre objectiu aquest cap de setmana ha estat sempre assegurar la segona posició en la taula de constructors per Citroën. Quan Mads Ostberg (company d’equip) va tenir problemes, simplement es va cristal·litzar el que havia de fer”, ha dit Meeke.

L’acció del dissabte es va desenvolupar de forma constant per part d’Ogier i es va iniciar en el tram de Gartheiniog, ràpid i obert (SS7), i una constant cursa d’Ogier, perseguit per Meeke que va aconseguir retallar la diferència al líder de ral·li a poc més de 12 segons.

Thierry Neuville amb l’i20 WRC Hyundai Motorsport, va sorprendre amb el millor temps, però Elfyn Evans, pilot local, no aconseguia cap avantatge pel coneixement del terreny, ja que resideix a pocs quilòmetres del tram. El gal·lès va perdre temps per un problema de suspensió en el seu Ford Fiesta RS WRC de l’equip M-Sport Ral·li Team.

El següent tram va ser Dyfi 1, a l’ombra de Snowdonia i de 25,86 quilòmetres, la prova més llarga del dia. La pluja afegeix més llenya al foc i el repte augmenta en aquest clàssic tram del Ral·li de Gal·les GB, que no havia estat utilitzat en el seu format actual en més de 15 anys. Aprofitant al màxim la seva posició de sortida en els primers llocs, Neuville va agregar una altra victòria d’etapa al seu compte i Ogier va ampliar el marge sobre Meeke per tres segons, mentre que Evans feia el cinquè millor temps.

WRC - Ral·li de Gal·les, Ogier guanya per vuitena vegada | Diari Català

Va ser una experiència complicada per als altres pilots del WRC. Un eix de transmissió trencat provocava la retirada Jari-Matti Latvala, mentre que una burxada de Mads Ostberg li va costar al pilot de Citroën gairebé un minut.

L’escenari de jugar al gat i al ratolí entre Ogier i Meeke va continuar en la segona passada per Gartheiniog quan la pluja es va intensificar, amb el nord-irlandès superant al seu rival francès en 1,4 segons. Andreas Mikkelsen va confirmar el millor temps en el tram.

Ogier, en sentir la pressió, va respondre magníficament en Dyfi 2, sense que cap dels seus adversaris fos capaç d’aconseguir el seu temps de cinc segons més ràpid. Darrere, el tercer classificat, Mikkelsen. Dani Sordo amb problemes a la caixa de canvis, i una virolla a alta velocitat de Ott Tanak que lluitaven per la quarta posició de la general.

El primer atac a Dyfnant de Neuville li va costar al belga un fort accident en xocar amb un dels troncs col·locats per l’organització perquè els pilots no retallessin les corbes i va bolcar espectacularment el seu Hyundai (afortunadament sense lesions). Ogier es va trobar l’i20 bolcat i bloquejant el seu camí i va perdre mig minut, encara que els comissaris li van retornar el temps posteriorment.

En un incident separat, Ostberg va perdre bastant més temps en caure a una rasa, va necessitar ajuda externa per treure el seu Citroën, la qual cosa va facilitar que Tanak passés al quart lloc en la classificació per darrere del guanyador d’etapa Mikkelsen. Evans va realitzar el tercer millor temps.

Ogier es va presentar a la meta del tram d’Aberhirnant amb 13,91 segons d’avantatge (un tram ample i ultraràpid que realment premia als valents). El següent va ser l’escenari de Chirk Castle RallyFest, favorit dels fans, per ser testimonis de la primera victòria d’un Ford Fiesta RS WRC en l’esdeveniment amb Tanak pilotant a un gran nivell, el que va fer les delícies dels espectadors.

WRC - Ral·li de Gal·les, Ogier guanya per vuitena vegada | Diari Català

Els cotxes posteriorment van fer el seu camí de retorn al Service Park de Deeside amb assistència de 30 minuts, ja que els mecànics han d’equipar els vehicles amb les graelles de fars per a la conducció nocturna.

Ogier va iniciar la nit amb un avantatge de 30,5 segons sobre Meeke, amb Mikkelsen a un marge similar per darrere en tercera posició i Tanak, Sordo, Paddon, Evans i Ostberg a barallar-se pel quart lloc.

Mikkelsen i Ogier es reparteixen els millors temps de la nit de Dyfnant 2, encara que Meeke es va mantenir prop del líder, abans que el francès demostrés la seva classe amb la victòria d’etapa del VW en la segona passada a través del tram d’Aberhirnant.

El pilot francès ampliava el seu avantatge sobre Meeke a 35,7 segons en el final del dissabte, amb Mikkelsen consolidat tercer a poc més d’un minut. Tanak, Sordo, Paddon i Evans estaven embolicats en una baralla per al quart lloc, encara que Ostberg perdia terreny a mesura que avançava el dia. El top ten, es complementava amb Stéphane Lefebvre (Citroën DS3 WRC) i Robert Kubica (Ford Fiesta RS WRC).

Eric Camilli va accelerar encara més per mantenir l’avantatge i liderar el WRC2 amb el seu Ford Fiesta R5, per davant de Suninen i amb Craig Breen gaudint d’un dia fort, per pujar al tercer lloc a la classe i 14 en la general, al volant del seu Peugeot 208 T16 R5. Chris Ingram va avançar a la segona posició en la categoria WRC3 i va mantenir la mateixa posició en Júnior WRC amb el seu Citroën DS3 R3T.

David Higgins, guanyava la Classe Producció en Grup N amb el Subaru WRX STI, en homenatge al 20è aniversari del triomf del desaparegut Colin McRae.

L’últim dia de la temporada del Campionat del Món de 2015 WRC, va arrencar a les 08:26 de diumenge i va comptar amb quatre etapes (incloent-hi la tornada a l’emblemàtic Gran Orme, aquest tram es va haver d’anul·lar per la gran quantitat d’espectadors allà situats, la qual cosa comprometia la seguretat dels mateixos i dels pilots).

WRC - Ral·li de Gal·les, Ogier guanya per vuitena vegada | Diari Català

Finalment, Sébastien Ogier superava a Kris Meeke per 26 segons en l’últim ral·li de la temporada, mentre que Andreas Mikkelsen era tercer amb un altre Polo R WRC a 10,2 segons del britànic. Aquest resultat, li ha permès a Latvala mantenir la segona plaça en el campionat de pilots per davant de Mikkelsen.

Amb la segona plaça de Meeke i la setena de Mads Ostberg, Citroën s’ha assegurat el subcampionat de marques, seguit de Hyundai.

Latvala ha guanyat el Power Stage, televisat en directe i s’ha alçat amb els tres punts extres, Mikkelsen ha sumat dos i Robert Kubica s’ha emportat l’últim punt amb el seu Ford Fiesta RS WRC.

En WRC2 El francès Camilli havia rodat al capdavant de la classificació des del divendres a la tarda amb el seu Ford Fiesta R5, i va començar l’última etapa, celebrada al nord del país, amb un avantatge de 35 segons sobre el Skoda Fabia S2000 del finlandès.

No obstant això, problemes en el turbo durant la penúltima especial li van costar 40 segons de pèrdua a Camilli, que va haver de lliurar el triomf en l’última especial a Suninen. El finlandès es va alçar així amb la seva primera victòria en WRC2 per 19,2 segons.

“Aquesta és la millor manera d’acabar la temporada”, va dir Suninen, encantat pel seu triomf. “Ha estat un ral·li nou per a mi, amb moltes coses noves que aprendre, però, al final, tot ha sortit bé.”

Craig Breen va liderar la categoria, fins que una burxada el divendres a la tarda el va enfonsar en la classificació. No obstant això, una sèrie de temps consistents per part de l’irlandès el va permetre situar-se en el podi final amb el seu Peugeot 208 T16 R5, a 42,8 segons més enrere.

Abdulaziz Al Kuwari va acabar quart amb un Ford Fiesta RRC, un resultat que no va ser suficient per arrabassar el subcampionat a Yuri Protasov, segon, a esquena de Nasser Al-Attiyah. L’ucraïnès es va reenganxar en l’última etapa, després d’haver estavellat el seu Fiesta RRC el dia anterior, i va acabar fora dels punts, en tretzena posició.

Jaroslaw Koltun va acabar cinquè amb un Fiesta R5, vehicle similar al del peruà Nicolás Fuchs. Tots dos van completar els sis primers llocs de la classificació.

Joan Carchat va imposar el seu Mitsubishi Lancer en la Copa de Producció, adscrita al WRC2, per més de 3 minuts i 30 segons d’avantatge, però la tercera plaça de l’italià Gianluca Linari va ser suficient per assegurar el títol amb un Subaru Impreza.

WRC - Ral·li de Gal·les, Ogier guanya per vuitena vegada | Diari Català
Ral·li de Gal·les – Classificació final
WRC - Ral·li de Gal·les, Ogier guanya per vuitena vegada | Diari Català
Classificació Campionat del Món WRC 2015